Samtidsdans i møte med erfaringsrike kropper - inkluderende kunstdidaktiske grep i dans
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Original version
InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015, 4 (2), 1-20. 10.7577/if.v4i2.1553Abstract
Denne artikkelen fokuserer på erfaringsrike deltakeres opplevelser av å delta i dans, samt på de kunstdidaktiske grepene som rammer inn de meningsproduserende og estetisk- transformative opplevelsene som beskrives. I artikkelen analyseres intervjuer med elleve dansere i alderen fra 70 til 83 år. Alle har deltatt ti år i gruppen Danseteateret55+. Analyse og fortolkning skjer ved hjelp av teori om relasjonelt, kunstnerisk og transformativt orientert didaktikk. I konklusjonen argumenterer forfatteren for at det er møtet med dans som hel kunstform – som inkluderer både lekende, skapende, improvisatoriske, trenende, relasjonelle og berørende dimensjoner – som er meningsproduserende for deltakerne. De kunstdidaktiske grepene som identifiseres, åpner for at deltakerne kan gjennomgå estetisk transformasjon, transformativ læring og dybdelæring i dans. Dette leder til en opplevelse av økt livsglede og livskvalitet samt en sterk identitet som dansende. Emneord: Samtidsdans, improvisasjon, dans og didaktikk, estetisk transformasjon, transformativ læring, dybdelæring i dans