dc.contributor.author | Østern, Tone Pernille | |
dc.date.accessioned | 2018-04-19T12:42:11Z | |
dc.date.available | 2018-04-19T12:42:11Z | |
dc.date.created | 2015-12-17T14:04:23Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015, 4 (2), 1-20. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-2479 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2495113 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen fokuserer på erfaringsrike deltakeres opplevelser av å delta i dans, samt på de kunstdidaktiske grepene som rammer inn de meningsproduserende og estetisk- transformative opplevelsene som beskrives. I artikkelen analyseres intervjuer med elleve dansere i alderen fra 70 til 83 år. Alle har deltatt ti år i gruppen Danseteateret55+. Analyse og fortolkning skjer ved hjelp av teori om relasjonelt, kunstnerisk og transformativt orientert didaktikk. I konklusjonen argumenterer forfatteren for at det er møtet med dans som hel kunstform – som inkluderer både lekende, skapende, improvisatoriske, trenende, relasjonelle og berørende dimensjoner – som er meningsproduserende for deltakerne. De kunstdidaktiske grepene som identifiseres, åpner for at deltakerne kan gjennomgå estetisk transformasjon, transformativ læring og dybdelæring i dans. Dette leder til en opplevelse av økt livsglede og livskvalitet samt en sterk identitet som dansende. Emneord: Samtidsdans, improvisasjon, dans og didaktikk, estetisk transformasjon, transformativ læring, dybdelæring i dans | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | nb_NO |
dc.relation.uri | http://www.artandresearch.info/ | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Samtidsdans i møte med erfaringsrike kropper - inkluderende kunstdidaktiske grep i dans | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-20 | nb_NO |
dc.source.volume | 4 | nb_NO |
dc.source.journal | InFormation - Nordic Journal of Art and Research | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/if.v4i2.1553 | |
dc.identifier.cristin | 1302215 | |
dc.description.localcode | Copyright (c) 2015 Tone Pernille Østern. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |