El-varebil - økonomi, miljø eller symbolikk?
Chapter
Submitted version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2849]
- NTNU Handelshøyskolen [1706]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38679]
Abstract
Diffusjon av nullutslippsbiler er viktig for å nå klimamålene for transportsektoren. Salget av el-biler i personbilmarkedet har økt mye, mens det går tregere i varebilmarkedet. Økt kunnskap om næringslivets vurderinger av elvarebiler er viktig fordi næringstransport står for en betydelig andel av trafikkarbeidet. I denne studien ser vi på hvordan ledere i håndverkerbedrifter vurderer el-varebilers fordeler og ulemper, og hvordan dette påvirker deres intensjoner om å ta i bruk teknologien. Formålet er å avdekke forhold som forklarer hvorfor noen bedrifter allerede har tatt i bruk, eller planlegger å anskaffe el-varebiler, mens andre er nølende eller avvisende. Gjennom spørreundersøkelse og informantintervjuer ser vi nærmere på forholdet mellom instrumentelle og symbolske faktorer ved adopsjon av el-varebiler. Næringslivet har tidligere vært opptatt av instrumentelle faktorer ved anskaffelser av firmabiler (eks. pris og vedlikeholdskostnader). Resultatene fra denne studien tyder på at el-bilteknologi endrer dette bildet. Adopsjon av el-varebiler er drevet både av instrumentelle og symbolske egenskaper. For mange er adopsjon av el-varebil et virkemiddel for å knytte assosiasjoner som miljøansvar og grønne verdier til bedriften, dvs. å underbygge et image av bedriften som miljø- og samfunnsbevisst. Resultatene indikerer at dette ikke nødvendigvis er et uttrykk for et genuint miljøengasjement i bedriften, men heller en pragmatisk tilpasning til omgivelsene.