dc.contributor.author | Denstadli, Jon Martin | |
dc.contributor.author | Julsrud, Tom Erik | |
dc.contributor.author | Schiefloe, Per Morten | |
dc.date.accessioned | 2018-04-10T07:22:32Z | |
dc.date.available | 2018-04-10T07:22:32Z | |
dc.date.created | 2017-10-09T15:49:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-450-2324-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2493312 | |
dc.description.abstract | Diffusjon av nullutslippsbiler er viktig for å nå klimamålene for transportsektoren. Salget av el-biler i personbilmarkedet har økt mye, mens det går tregere i varebilmarkedet. Økt kunnskap om næringslivets vurderinger av elvarebiler er viktig fordi næringstransport står for en betydelig andel av trafikkarbeidet. I denne studien ser vi på hvordan ledere i håndverkerbedrifter vurderer el-varebilers fordeler og ulemper, og hvordan dette påvirker deres intensjoner om å ta i bruk teknologien. Formålet er å avdekke forhold som forklarer hvorfor noen bedrifter allerede har tatt i bruk, eller planlegger å anskaffe el-varebiler, mens andre er nølende eller avvisende. Gjennom spørreundersøkelse og informantintervjuer ser vi nærmere på forholdet mellom instrumentelle og symbolske faktorer ved adopsjon av el-varebiler. Næringslivet har tidligere vært opptatt av instrumentelle faktorer ved anskaffelser av firmabiler (eks. pris og vedlikeholdskostnader). Resultatene fra denne studien tyder på at el-bilteknologi endrer dette bildet. Adopsjon av el-varebiler er drevet både av instrumentelle og symbolske egenskaper. For mange er adopsjon av el-varebil et virkemiddel for å knytte assosiasjoner som miljøansvar og grønne verdier til bedriften, dvs. å underbygge et image av bedriften som miljø- og samfunnsbevisst. Resultatene indikerer at dette ikke nødvendigvis er et uttrykk for et genuint miljøengasjement i bedriften, men heller en pragmatisk tilpasning til omgivelsene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Fagbokforlaget | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Bred og spiss! NTNU Handelshøyskolen 50 år: En vitenskapelig jubileumsantologi | |
dc.title | El-varebil - økonomi, miljø eller symbolikk? | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | submittedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 401-420 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1503485 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Fagbokforlaget | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,60,10,0 | |
cristin.unitcode | 194,67,25,0 | |
cristin.unitname | NTNU Handelshøyskolen | |
cristin.unitname | Institutt for sosiologi og statsvitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | preprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |