Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDenstadli, Jon Martin
dc.contributor.authorJulsrud, Tom Erik
dc.contributor.authorSchiefloe, Per Morten
dc.date.accessioned2018-04-10T07:22:32Z
dc.date.available2018-04-10T07:22:32Z
dc.date.created2017-10-09T15:49:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-450-2324-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493312
dc.description.abstractDiffusjon av nullutslippsbiler er viktig for å nå klimamålene for transportsektoren. Salget av el-biler i personbilmarkedet har økt mye, mens det går tregere i varebilmarkedet. Økt kunnskap om næringslivets vurderinger av elvarebiler er viktig fordi næringstransport står for en betydelig andel av trafikkarbeidet. I denne studien ser vi på hvordan ledere i håndverkerbedrifter vurderer el-varebilers fordeler og ulemper, og hvordan dette påvirker deres intensjoner om å ta i bruk teknologien. Formålet er å avdekke forhold som forklarer hvorfor noen bedrifter allerede har tatt i bruk, eller planlegger å anskaffe el-varebiler, mens andre er nølende eller avvisende. Gjennom spørreundersøkelse og informantintervjuer ser vi nærmere på forholdet mellom instrumentelle og symbolske faktorer ved adopsjon av el-varebiler. Næringslivet har tidligere vært opptatt av instrumentelle faktorer ved anskaffelser av firmabiler (eks. pris og vedlikeholdskostnader). Resultatene fra denne studien tyder på at el-bilteknologi endrer dette bildet. Adopsjon av el-varebiler er drevet både av instrumentelle og symbolske egenskaper. For mange er adopsjon av el-varebil et virkemiddel for å knytte assosiasjoner som miljøansvar og grønne verdier til bedriften, dvs. å underbygge et image av bedriften som miljø- og samfunnsbevisst. Resultatene indikerer at dette ikke nødvendigvis er et uttrykk for et genuint miljøengasjement i bedriften, men heller en pragmatisk tilpasning til omgivelsene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofBred og spiss! NTNU Handelshøyskolen 50 år: En vitenskapelig jubileumsantologi
dc.titleEl-varebil - økonomi, miljø eller symbolikk?nb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber401-420nb_NO
dc.identifier.cristin1503485
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Fagbokforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,60,10,0
cristin.unitcode194,67,25,0
cristin.unitnameNTNU Handelshøyskolen
cristin.unitnameInstitutt for sosiologi og statsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel