• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

''Det er sånn same same, but different'' - En kvalitativ intervjustudie om nye utfordringer med digital mobbing og forebygging av dette i skolen

Johnsen, Tonje Elisabeth Karlsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (1.508Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2489178
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
I dag har barn og unge mye erfaring innen digitale medier, som følger av at de er født inn i denne verdenen og det dermed er en integrert del av deres hverdag. Dette har gjort at fenomenet mobbing har fått helt nye arenaer å utfolde seg på, som fører til at skolen står overfor flere utfordringer når det kommer til å forebygge og håndtere mobbing. Ut i fra dette har jeg gjennom denne masteroppgaven jobbet med utgangspunkt i problemstillingen «Hva karakteriserer de nye utfordringene med digital mobbing, og hvordan påvirker dette det forebyggende arbeidet i skolen?»

For å svare på problemstillingen har jeg benyttet kvalitativt forskningsmetode der jeg intervjuet fire ungdomsskoleelever og seniorrådgiver Erlend Moen, som har spesialisert seg på temaet mobbing.

Resultatene viser at tradisjonell og digital mobbing har flere likhetstrekk enn først antatt, da mange av de samme mekanismene i digital mobbing også kan ses i tradisjonell mobbing. Likevel er det også noen ulikheter mellom de to mobbeformene, og det er viktig å ha disse i bakhodet når det skal settes inn forebyggingstiltak mot digital mobbing. Eksempler på disse ulikhetene er den store rekkevidden, mangel på muligheten til å se mobbeofferets reaksjon, et forandret språk når en ikke står ansikt til ansikt med personen, samt anonymitet som gjør at vi i større grad enn før må ta opp mobbesaker med alle. Dette fører til et enda større behov for tydeliggjøring overfor elevene, og her blir det viktig med god evne til å vise empati. En spesiell utfordring skolen står ved når det kommer til digital mobbing er mangel på kunnskap hos voksne. De er ikke født i den digitale verden slik som dagens barn og unge er, og dermed ikke integrert nok til å kunne veilede de gjennom den digitale oppveksten. Det betyr at et viktig forebyggingstiltak er å integrere seg i den digitale verden på lik linje med barn og unge, og få mer kunnskap. Dette fører til at det blir enklere å sette inn opp regler og krav når en skal oppdra barn også innenfor den digitale arenaen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit