dc.contributor.author | Strand, Gro Marte | |
dc.contributor.author | Berge, Åsa Dahl | |
dc.contributor.author | Steen-Olsen, Tove Herborg | |
dc.date.accessioned | 2018-02-14T14:23:51Z | |
dc.date.available | 2018-02-14T14:23:51Z | |
dc.date.created | 2017-05-16T11:41:14Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 9788205493926 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2484781 | |
dc.description.abstract | I dette kapitlet vil vi se nærmere på hvilke opplevelser barn og unge med innvandrerbakgrunn har når det gjelder tilhørighet, inkludering og mestring i skole- og nærmiljø. Kapitlet bygger på teoristudier og en intervjuundersøkelse av 71 elever i 11 skoler i Midt-Norge. Vi skal også se på hvilken betydning samarbeidet mellom skole og hjem har. For å studere hvordan de ulike partene opplever dette samarbeidet, har vi intervjuet foreldre, lærere og skoleledere. Vår studie viser at læreren er den viktigste faktoren med tanke på elevenes opplevelse av tilhørighet og inkludering. Foreldrene fremhevet at den daglige kontakten med læreren var god, men de savnet reell innflytelse og informasjon om den norske skolen som system. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Gyldendal Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen | |
dc.relation.ispartof | Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen | |
dc.title | Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 116-134 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1470465 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Gyldendal Akademisk | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |