dc.description.abstract | Stadig flere av tekstene vi omgir oss med er digitale, multimodale tekster. Ungdoms mediebruk har endret seg de seneste årene, kanalene de bruker er langt flere og nye medieplattformer er tatt i bruk. De nye digitale medie-plattformene har på mange måter blitt nye tekstarenaer og plattformer hvor multimodale tekster produseres. Denne masteroppgaven ønsker å synliggjøre hva som kan kjennetegne tekstskapingsprosesser i sosiale medier. Med en sosiolingvistisk tilnærming, er formålet å vise hva som inngår i en tekstskapingsprosess, og hva en slik prosess kan si om selvfremstilling, mottakerbevissthet og tekstlige og semiotiske valg som blir tatt. Ved hjelp av et utvalg enkeltindivider gis et innblikk i hva som inngår i en tekstskapingsprosess og hvilke valg som tas før og underveis i produksjon av digitale, multimodale tekster. Gjennom analysen og drøftingen av datamaterialet, presenterer jeg to hovedfunn: 1) Informantene foretar mer eller mindre bevisste valg underveis i tekstskapingsprosessen. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom ulik selvfremstilling og mottakerbevissthet på privat og offentlig profil. 2) Informantene viser at ulike semiotiske og tekstlige valg blir tatt, mer eller mindre bevisst, når de produserer og publiserer en multimodal tekst på Instragram. Jeg argumenterer for at man i dag må forholde seg til et bredere språk- og tekstbegrep, og at man som forsker på feltet må inkludere nye tenkemåter og arenaer når man studerer språk. | nb_NO |