Er det mulig å sammenligne religionsfag på tvers av land?
Chapter
Accepted version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3729]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38289]
Abstract
I en global-lokal verden kan elever i den norske skolen betraktes som verdensborgere, som gjennom reise, migrasjon og medier kommer i berøring med religioner som globale fenomener. Også prosesser som påvirker utformingen av religions- og livssynsundervisningen i et gitt land preges av det som skjer på overnasjonalt/globalt nivå, i tillegg til at nasjonale og regionale/lokale aspekter spiller inn. Gjennom komparative studier av religionsundervisning kan vi få viktig kunnskap om disse prosessene. Samtidig er det en utfordring at religions- og livssynsundervisning er så ulik fra land til land at en i det hele tatt kan stille spørsmål om sammenligning gir mening. I denne artikkelen vil jeg presentere en metodologi for komparative studier som til tross for denne kompleksiteten kan fungere som et mulig verktøy for sammenligninger på tvers av landegrenser.