Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBråten, Oddrun Marie Hovde
dc.date.accessioned2018-01-30T08:55:19Z
dc.date.available2018-01-30T08:55:19Z
dc.date.created2017-11-17T15:40:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788215029078
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2480548
dc.description.abstractI en global-lokal verden kan elever i den norske skolen betraktes som verdensborgere, som gjennom reise, migrasjon og medier kommer i berøring med religioner som globale fenomener. Også prosesser som påvirker utformingen av religions- og livssynsundervisningen i et gitt land preges av det som skjer på overnasjonalt/globalt nivå, i tillegg til at nasjonale og regionale/lokale aspekter spiller inn. Gjennom komparative studier av religionsundervisning kan vi få viktig kunnskap om disse prosessene. Samtidig er det en utfordring at religions- og livssynsundervisning er så ulik fra land til land at en i det hele tatt kan stille spørsmål om sammenligning gir mening. I denne artikkelen vil jeg presentere en metodologi for komparative studier som til tross for denne kompleksiteten kan fungere som et mulig verktøy for sammenligninger på tvers av landegrenser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofReligion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget
dc.subjectKomparasjonnb_NO
dc.subjectComparisonnb_NO
dc.subjectReligionsdidaktikknb_NO
dc.subjectReligious educationnb_NO
dc.titleEr det mulig å sammenligne religionsfag på tvers av land?nb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber165-179nb_NO
dc.identifier.cristin1515476
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Universitetsforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel