dc.contributor.author | Bråten, Oddrun Marie Hovde | |
dc.date.accessioned | 2018-01-30T08:55:19Z | |
dc.date.available | 2018-01-30T08:55:19Z | |
dc.date.created | 2017-11-17T15:40:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 9788215029078 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2480548 | |
dc.description.abstract | I en global-lokal verden kan elever i den norske skolen betraktes som verdensborgere, som gjennom reise, migrasjon og medier kommer i berøring med religioner som globale fenomener. Også prosesser som påvirker utformingen av religions- og livssynsundervisningen i et gitt land preges av det som skjer på overnasjonalt/globalt nivå, i tillegg til at nasjonale og regionale/lokale aspekter spiller inn. Gjennom komparative studier av religionsundervisning kan vi få viktig kunnskap om disse prosessene. Samtidig er det en utfordring at religions- og livssynsundervisning er så ulik fra land til land at en i det hele tatt kan stille spørsmål om sammenligning gir mening. I denne artikkelen vil jeg presentere en metodologi for komparative studier som til tross for denne kompleksiteten kan fungere som et mulig verktøy for sammenligninger på tvers av landegrenser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget | |
dc.subject | Komparasjon | nb_NO |
dc.subject | Comparison | nb_NO |
dc.subject | Religionsdidaktikk | nb_NO |
dc.subject | Religious education | nb_NO |
dc.title | Er det mulig å sammenligne religionsfag på tvers av land? | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 165-179 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1515476 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Universitetsforlaget | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |