dc.contributor.author | Engen, Ronja Kristine | |
dc.date.accessioned | 2018-01-08T13:25:56Z | |
dc.date.available | 2018-01-08T13:25:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2476277 | |
dc.description.abstract | This study explores how student voice can contribute with new and unique insight into teacher’s professional development in grammar teaching in Spanish. In an action research project conducted in a first year upper-secondary class, students provided their views on and preferences for grammar teaching in Spanish. These reports were used to guide the development of new teaching practices that were further implemented in class. After a two weeks period, the students provided an evaluation of the transformed teaching in logs and a group interview. The findings in this research project indicated that I have to reconsider my assumptions that primary emphasis should be on meaning-focussed language use in teaching and that explicit focus on linguistic form and system is of less importance when learning language. Rather, the findings suggested that attention indeed should be drawn to linguistic form in teaching, where students have opportunities for developing also grammatical knowledge and competence. Although the findings in this action research project are not generalizable and transferable to other grammar teaching classrooms, the project has provided useful knowledge about techniques and approaches in endeavours aiming for professional development in education aided by student voice work. | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker hvordan bruk av elevenes stemme kan bidra til ny og unik innsikt i lærerens arbeid med å utvikle praksis i grammatikkundervisning i spansk. I et aksjonsforskningsprosjekt ble elever i en Vg1 spanskklasse bedt om å ytre sine synspunkter og preferanser til grammatikkundervisning. Disse ytringene ble brukt som grunnlag i utviklingen av ny undervisningspraksis i grammatikk, som i det videre løp ble implementert i klassen. Etter en to-ukers periode, ble elevene bedt om å evaluere og gi tilbakemelding på den ny-implementerte undervisningen, i form av loggskriving og et gruppeintervju. Funnene i dette forskningsprosjektet indikerer at jeg må revurdere mine antagelser om at fokus først og fremst skal ligge på språkets mening og bruk i undervisningen og at grammatisk form og system er mindre vesentlig for å kunne lære språket. Funnene viser heller at grammatisk form må vektlegges, der elevene får mulighet til å utvikle grammatisk kunnskap og kompetanse om språket. Funnene som er gjort i dette aksjonsforskningsprosjektet kan ikke generaliseres eller overføres til annen grammatikkundervisning i andre klasserom. Likevel, har prosjektet i stor grad bidratt til økt kompetanse og kunnskap om mulige fremgangsmetoder og tilnærminger i arbeid hvor formålet er å utvikle profesjonell praksis i undervisning ved hjelp av elevmedvirkning. | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.title | Using Student Voice in Development of Professional Practice: A Study on Grammar Teaching in Spanish in the Upper Secondary School Classroom | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.description.localcode | Masteroppgaven vil ikke bli åpen tilgjengelig. | nb_NO |