Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovstein, Torunn Renate Berget
dc.date.accessioned2017-11-14T08:58:20Z
dc.date.available2017-11-14T08:58:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466064
dc.description.abstractMin innfallsvinkel til det omfangsrike og komplekse feltet som omhandler tallforståelse, blir å prøve og løfte frem gode eksempler på barns uttrykksmåter og hvordan de uttrykker kunnskap og forståelse. Gjennom observasjon av tre elever på 2. trinn har jeg fått et innblikk i deres tallforståelse. Forskningsspørsmålet som har vært utgangspunktet for studien av elevenes forståelse lyder som følger: Hvilken tallforståelse viser en gruppe elever på 2. trinn i ulike matematiske oppgaver? Hovedhensikten med denne studien er å undersøke hvordan andreklasseelevene viser tallforståelse og hvordan dette kommer til uttrykk der de arbeider med ulike matematiske oppgaver. Jeg har også som mål å se på hvilke matematiske representasjoner elevene bruker for å uttrykke matematikk. Jeg ønsker altså å ta for meg situasjoner når elevene arbeider med å løse ulike oppgaver, og analysere disse ut i fra et matematikkdidaktisk perspektiv. McIntosh et al. (1992) har utviklet et rammeverk som er et forsøk på å beskrive en struktur som klargjør og organiserer sammenhengen mellom generelle komponenter av den grunnleggende tallforståelsen. Denne modellen kan ses som et nyttig utgangspunkt for nærmere drøfting av tallforståelse og kan være et formålstjenlig verktøy for å kjenne igjen elementer av elevenes forståelse for tall. Min oppgave blir å reflektere over hvordan elevene uttrykker tallforståelse ved hjelp av relevant teori. Sammenkoblingen av empiri og teori, elevenes uttrykksformer og min stemme som forsker, danner grunnlaget for å skape og utvikle både innsikt og forståelse for elevenes tallforståelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleAndreklasselevens tallforståelse: en kvalitativ studie om hvilken tallforståelse elever på 2. trinn viser gjennom oppgaveløsningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel