''Jeg tenker jo at flere hoder ofte tenker bedre enn ett!'' - En undersøkelse om barnehagelæreres utbytte av en konsultasjonsmodell for tidlig innsats og systemarbeid i PPT
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465803Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
PPT i Gran kommune har innført en konsultasjonsmodell i barnehagene. Dette er et resultat av PPTs mandat hjemlet i opplæringslova § 5-6 og barnehageloven § 19, og føringene om en dreining mot et større systemperspektiv på arbeidet i PPT.
Denne studien handler om hva slags utbytte barnehagene har av konsultasjon, og om de får kompetanse som kan brukes før de eventuelt henviser til PPT.
Problemstillingen er: Barnehagelæreres forventninger til, forståelse og utbytte av en konsultasjonsmodell for tidlig innsats og systemarbeid i PPT i Gran kommune.
Utvalget for datainnsamling i form av et spørreskjema er 19 barnehagelærere som har deltatt på konsultasjon det siste halvannet år. Utvalget for datainnsamlingen i form av dybdeintervjuer er tre av de 19 barnehagelærerne.
Data-analysen viser at barnehagelærerne opplever at de har utbytte av konsultasjonen, fordi de får forslag til konkrete tiltak, fordi de møter anerkjennelse, bekreftelse og trygging, og de får støtte i foreldresamarbeidet. Barnehagelærerne ønsker at konsultasjonen skal være et lavterskeltilbud med få fagfolk til stede. De mener det er forholdsvis greit at helsesøster er med på konsultasjonen, men ønsker ikke at barneverntjenesten skal delta på fast basis. De mener at det da vil bli vanskelig å innhente samtykke fra foreldre til å drøfte barnet. Man kan tenke seg at det blir vanskeligere å komme tidlig inn i saker hvis barnehagen ikke får innhentet samtykke til drøfting av en bekymring.