Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Bo Thomas
dc.contributor.authorFurevik, Remy Rune
dc.contributor.authorHolten, Petter Seim
dc.date.accessioned2017-11-08T15:00:55Z
dc.date.available2017-11-08T15:00:55Z
dc.date.created2017-05-15
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16059
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465045
dc.description.abstractEtablering av fartsdempere har de senere årene bidratt positivt i arbeidet med å skape et trafikksikkert vegnett, samt øke tryggheten og trivselen for myke trafikanter. Ideelt sett burde veger og gater være utformet slik at kjørende naturlig velger å ferdes på en sikker og forsvarlig måte, der kjørefarten tilpasses omgivelsene. Dessverre viser det seg at dette sjelden er tilfelle, og derfor må fysiske fartsdempere benyttes for å sikre et optimalt fartsnivå. Med bakgrunn i ovennevnte kan det være et behov for økt forståelse av i hvor stor grad fysiske fartsdempere påvirker fartsnivået, samt med hvilke avstand disse bør plasseres i forhold til hverandre for å sikre et optimalt fartsnivå på en vegstrekning. Oppgaven tar derfor utgangspunkt i følgende problemstillinger: 1.Det skal foretas en analyse av effekten ulike fartsdempere har på fartsnivået. Analysen skal videre besvare om forventet effekt i Statens vegvesen sin håndbok V128 «Fartsdempende tiltak» er reell for lette og tunge kjøretøy 2.Dernest skal det analyseres og vurderes hvordan fartsdempere bør plasseres i forhold til hverandre for å imøtekomme V128 sin målsetting om fartsnivå over en gitt vegstrekning. Modifiserte sirkelhumper, trapeshumper og fartsputer er valgt analysert innenfor fartsgrensene 30, 40 og 50 km/t. Med dette som utgangspunkt er oppgaven bygget opp som en kvantitativ studie, hvor radarapparater av typen «Radar449» er benyttet. Fremkomne data fra radarapparatene er analysert og bearbeidet for å kartlegge fartsutviklingen til lette og tunge kjøretøy i retardasjonsfasen før fartsdemper og i akselerasjonsfasen etter passering av fartsdemper. Oppgavens teoretiske forankring knyttes i all hovedsak til relevante håndbøker utgitt av Vegdirektoratet. Videre gjennomgås relevant forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI), samt et utvalg internasjonale forskningsartikler med tilhørende funn. Litteraturgjennomgangen viser forskjellige vurderinger, effekter og anbefalinger som kan knyttes til denne oppgavens problemstillinger. Studiens resultater viser at oppgavens fartsdempere har varierende grad av fartsdempende effekt, der det er en rekke ulike forhold som bidrar til å påvirke fartsnivået. Studien konkluderer med at fartsdempernes effekt på fartsnivået er bedre desto lavere fartsgrense som legges til grunn. Derimot oppfylles i større grad forventede effekter i håndbok V128 ved økende fartsgrenser. Videre viser studien at de anbefalte avstandsverdiene mellom fartsdempere i håndbok V128 fremstår som valide.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleEffekt av fysiske fartsdempende tiltak
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel