Barn på sykehus
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2462147Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: I 2016 ble 80 262 barn under 9 år innlagt i sykehus. Sykdom og
sykehusinnleggelse kan føre til usikkerhet, ubehag og stress for barn. Hva som forårsaker
stresset, og hvordan barn mestrer dette kan påvirkes blant annet av barnets alder og
utviklingstrinn.
Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å belyse hva barna opplever er viktig
for å redusere stress og øke mestring når de er innlagt på sykehuset.
Metode: Denne oppgaven er en systematiske litteraturstudien som tar utgangspunkt i 8
forskningsartikler. Det er benyttet 7 kvalitative og 1 kvantitativ forskningsartikkel som
baserer seg på barnas opplevelse av å være på sykehuset. Artiklene har blitt vurdert ut fra
relevans for problemstilling, kvalitet, etiske hensyn og oppbygging. Videre har vi brukt
Forsberg og Wengströms fem steg for innholdsanalyse.
Resultat: De syv viktigste resultatene viser at kommunikasjon, informasjon, rutiner,
foreldre, relasjon til sykepleier, deltakelse og distraksjon var det mest sentrale for barna for
å redusere stress og fremme mestring under sykehusopphold.
Konklusjon: Det kom frem at barna hadde forskjellige individuelle behov, men de
opplevde at flere ting bidro til redusert stress og fremmet mestring når de var innlagt i
sykehus. Hovedfunnene i artiklene viste at god informasjon og kommunikasjon,
opprettholdelse av rutiner, tilstedeværelse av foreldre og sykepleier, samt at barnet får
mulighet til deltakelse og distraksjon, var svært viktige komponenter for å oppleve
mestring og redusere stress i sykehuset. Background: In 2016, 80 262 children under the age of 9 were hospitalized. Diseases and
hospitalization may cause children to feel insecurity, discomfort and stress. What causes
the stress, and how children cope with it can be influenced by a child’s age and stages of
development.
Aim: The main purpose of this literature study is to illuminate the main factors, that
children experience, to reduce stress and increase the sense of coping when admitted to
hospital.
Method: This work is a systematic literature study based on eight research studies. Seven
qualitative and one quantitative research study were used, based on the children's
experience of being admitted at hospital. The articles have been evaluated based on the
problem’s relevance, quality, ethical considerations and structure. Furthermore, we have
used Forsberg and Wengströms five steps for content analysis.
Results: The seven most important findings indicate that communication, information,
routines, parents, child-nurse-relation, participation and distraction were the seven most
important factors to reduce stress and promote sense of coping for hospitalized children.
Conclusion: The children had different individual needs, however, experienced several
factors that contributed to reduced stress and promoted sense of coping while being
hospitalized. The main findings in the articles indicate that good information and
communication, maintenance of routines, together with the presence of parents and nurses,
as well as allowing the child to participate and being distracted, were key elements for
experiencing sense of coping and reducing stress while hospitalized.