• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valg av fart - Effekten av omgivelsene

Gilhuus, Brede Fagerheim
Master thesis
Thumbnail
View/Open
17472_FULLTEXT.pdf (4.203Mb)
17472_ATTACHMENT.zip (77.92Mb)
17472_COVER.pdf (179.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2457821
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [5150]
Abstract
Tidligere studier har vist at de visuelle omgivelsene påvirker fartsvalget. Blant annet har det blitt vist at farten er lavere om det er trær til stede langs veien (Naderi, Kweon, og Maghelal, 2008) og at densiteten av omgivelsene langs veiene påvirker farten mest (Aarts, Brandenburg og van Nes, 2011).

Denne masteroppgaven har som formål å undersøke om og på hvilken måte de visuelle omgivelsene påvirker fartsvalget. Til dette er det samlet inn fartsdata fra nivå1-tellepunkt for 23 veistrekninger i Norge. Dette er 2-felts landeveier med 80km/t som fartsgrense. Ved alle tellepunktene er det samlet inn bilder (Vidcon) som viser førerens perspektiv. Siden tellepunktene registrerer farten i begge retninger er det dobbelt så mange situasjoner som kan vurderes, med unntak av ett tellepunkt som kun hadde tilstrekkelig fartsdata i en retning. Det vil si at 45 situasjoner av visuelle omgivelser analyseres for utvalgt variabler. Disse variablene forteller om avstanden, høyden, mengende eller tettheten for de forskjellige kategoriene av visuelle omgivelser (trær, bygde elementer, fjell/store steiner). Fartsdataen består totalt av 1,007,942 registreringer av kjøretøy for hele juli 2016, fordelt på de 45 situasjonene. Siden ÅDT er særdeles ujevn er fordelingen av fartsdataen tilsvarende ujevnt fordelt. Bildene er tatt sommeren 2016, slik at fartsdataen matcher de visuelle omgivelsene i størst mulig grad.

Resultatene viser tendenser til at de visuelle omgivelsene påvirker fartsvalget. Til tross for veldig mange fartsregistreringer er det få observasjoner av ulike situasjoner av visuelle omgivelser. Likevel vises noen trender til at de visuelle omgivelsene har en betydning for fartsvalget. Både trærs tetthet og avstand fra veien påvirket fartsdataen. Lavere tetthet førte til lavere gjennomsnittshastighet, og for avstanden var farten høyere når trærne var 10-30 meter unna veien, enn når de var mindre enn 10 meter. For kategorien «fjell/store steiner» var det kun høyden som viste tendenser til endring i farten, gitt at fjell eller store steiner var nærmere enn 10 meter fra veien. Overaskende nok var det høyere fart for høye fjell enn for lave fjell, men når kun hastigheter over 110km/t ble vurdert så man en motsatt tendens. For kategorien «bygde elementer» påvirket både mengden og høyden farten, gitt at de bygde elementene var nærmere enn 10 meter fra veien. Når mengden økte viste det tegn til at farten sank, og når det bygde elementene var høye var det lavere gjennomsnittsfart enn om de var lave. Dessuten viste det tegn til at bygde elementer, som ikke direkte er en del av naturen, påvirket farten mer enn naturlige ting som trær og fjell.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit