• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gjennomføringsstrategi i store offentlige vegprosjekter - En casestudie av E6 Jaktøyen - Sentervegen

Haugen, Anders
Master thesis
Thumbnail
Åpne
16881_FULLTEXT.pdf (2.394Mb)
16881_COVER.pdf (179.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457814
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2809]
Sammendrag
De siste årene har utviklingen gått i retning flere større vegprosjekter som møter flere utfordringer som følge av størrelsen og kompleksiteten i prosjektene. God gjennomføring er nødvendig for å unngå kostnadsoverskridelser, forsinkelser og dårlig kvalitet. Denne masteroppgaven består av tre deler; en masteroppgaverapport, en vitenskapelig artikkel og vedlegg. Den vitenskapelige artikkelen skal presenteres på konferanse i Kroatia i juni 2017. Hensikten med oppgaven er å gi innsikt i hvilken gjennomføringsstrategi et stort offentlig vegprosjekt benytter seg av, hvordan den fungerer i praksis samt hvilke utfordringer som prosjektet møter på. Videre skal oppgaven se om bruken av tidlig involvering av entreprenør kunne adressert noen av utfordringene.

For å kartlegge teori knyttet til gjennomføringsstrategi og tidlig involvering av entreprenør er en litteraturstudie gjennomført. I tillegg til litteraturstudiet ble en casestudie av vegprosjektet E6 Jaktøyen Sentervegen med semistrukturerte dybdeintervju og dokumentstudier valgt for å besvare forskningsspørsmålene. Det ble gjennomført totalt ti intervjuer av utvalgte representanter fra byggherren, de prosjekterende og hovedentreprenøren. Casen ble valgt som følge av størrelsen og kompleksiteten i prosjektet i tillegg til at forfatteren har førstehåndserfaring med prosjektet gjennom sommerjobb i 2016.

Undersøkelsene viser blant annet at selv om entrepriseformen som benyttes i prosjektet er en hovedentreprise, så har den vært utradisjonell. Hovedentreprenøren har gjort lite arbeid selv og har basert seg på en stor grad av innleide maskiner og mannskap. Undersøkelsene viser også at utfordringer som helse, miljø og sikkerhet (HMS), geoteknikk og trafikkavvikling til en viss grad har blitt adressert med tidlig involvering av entreprenør. Andre utfordringer inkluderte blant annet feilprosjektering og treg oppstart. Resultatene viser at disse utfordringene kunne blitt adressert med ytterligere tilnærminger av tidlig involvering av entreprenør. Andre sentrale utfordringer i prosjektet som firedelt inndeling av konkurransegrunnlag og hovedentreprenørens høye grad av innleide maskiner og mannskap kunne ikke blitt møtt med tidlig involvering.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit