Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFodstad, Lars August
dc.contributor.authorGagnat, Line Haanes
dc.date.accessioned2017-10-02T11:08:10Z
dc.date.available2017-10-02T11:08:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457698
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilke forestillinger norsklærere i videregående skole har om litterær kompetanse. Mer konkret handler det om hva lærerne mener at elevene skal lære i litteraturundervisningen, og hvordan lærerne forventer at elevene skal forholde seg til tekstene for å gi dem mening. Forestillingene tolkes ut av fem norsklæreres fortellinger om egen litteraturdidaktiske praksis, som er blitt frembrakt gjennom kvalitative forskningsintervju. Oppgaven undersøker også hvilke føringer lærerne opplever at læreplanen legger for litteraturundervisningen. I tillegg drøfter den hvordan lærenes forestillinger om litterær kompetanse, samt deres forståelse av læreplanen, kan være til hinder for at de kan hjelpe elevene til å bli kompetente litteraturlesere. Det teoretiske fundamentet i oppgaven er literacy- teori og Blau (2003), Torell (2002) og Steffensens (2005) teorier om litterær kompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectLitteraturdidaktikknb_NO
dc.subjectnorskundervisningnb_NO
dc.subjectnorskfagetnb_NO
dc.titleLitteraturundervisning i videregående skole - ferdighet eller følelse? En studie av norsklæreres forestillinger om litterær kompetansenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel