Litteraturundervisning i videregående skole - ferdighet eller følelse? En studie av norsklæreres forestillinger om litterær kompetanse
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilke forestillinger norsklærere i videregående skole har om litterær kompetanse. Mer konkret handler det om hva lærerne mener at elevene skal lære i litteraturundervisningen, og hvordan lærerne forventer at elevene skal forholde seg til tekstene for å gi dem mening. Forestillingene tolkes ut av fem norsklæreres fortellinger om egen litteraturdidaktiske praksis, som er blitt frembrakt gjennom kvalitative forskningsintervju. Oppgaven undersøker også hvilke føringer lærerne opplever at læreplanen legger for litteraturundervisningen. I tillegg drøfter den hvordan lærenes forestillinger om litterær kompetanse, samt deres forståelse av læreplanen, kan være til hinder for at de kan hjelpe elevene til å bli kompetente litteraturlesere. Det teoretiske fundamentet i oppgaven er literacy- teori og Blau (2003), Torell (2002) og Steffensens (2005) teorier om litterær kompetanse.