Matematikkvansker i et montessoriklasserom - En studie om montessoripedagogers tilnærming til elever i matematikkvansker
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457690Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Denne oppgavens hensikt er å få innsikt i temaet montessoripedagogikk og elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har en ny og annerledes tilnærming til undervisning av barn. I oppgaven skal det bli sett på hva montessoripedagoger gjør for elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har i Norge vokst de siste årene og er dermed blitt et aktuelt tema som er blitt lite forsket på.
Denne oppgavens mål er derfor å få innsikt i og belyse et dagsaktuelt tema. Problemstillingen for oppgaven er; Hvordan tilpasser montessoripedagoger opplæringen for mellomtrinnselever i matematikkvansker?
Metode: For denne oppgaven er det gjennomført en grundig litteraturgjennomgang av hovedbegrepene i problemstillingen. Disse begrepene er tilpasset opplæring, elever i matematikkvansker og montessoripedagogikk. Oppgaven bygger på en kvalitativ forskningsmetode fordi temaet til oppgaven synes å være en sosial prosess.
Forskningsdesignet er en fenomenologisk studie med semi-strukturerte kvalitative intervjuer av 6 informanter som gav grunnlaget for funnene. Informantene er fra ulike montessoriskoler i Norge og har fullført lærerutdanning samt montessoriutdanning.
Resultat og konklusjon: Gjennom studien ble det funnet flere viktige kategorier som medvirker for å hjelpe elever i matematikkvansker ved montessoriskoler. Disse kategoriene er Bruk av materiell, følg barnet gjennom observasjon, og det forberedte undervisningsmiljø.
Teorien viser at disse faktorene kan være med på å hjelpe elever i matematikkvansker.