Hvordan hjelpe og støtte elever med problematferd? En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre ressurslærere på ungdomstrinnet reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan ressurslærere reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd i skolen. For å undersøke deres erfaringer benyttet jeg meg av kvalitativ metode hvor det semistrukturerte dybdeintervjuet ble benyttet for å få innsikt i deres verden. Tre ressurslærere fra ungdomsskolen ble intervjuet hver for seg.
Den teoretiske tilnærmingen beskriver først problematferd og ulike perspektiver for å forstå problematferden. Denne teoretiske tilnærmingen var nyttig som et bakteppe i forhold til elevgruppen ressurslærerne snakket om. Når datamaterialet var gjennomgått, endte jeg opp med temaene/kategoriene relasjon, faglig fokus og sosial kompetanse. Temaet relasjon omhandler betydningen relasjonen har for å kunne hjelpe denne elevgruppen. Her blir noen viktige prinsipper for relasjonsetablering tatt opp. Temaet faglig fokus omhandler viktigheten av å ha forventninger om faglig fokus når elevene er på skolen, og viktigheten av å tilrettelegge for at elevene skal føle mestring i sin faglige utvikling. Temaet sosial kompetanse omhandler behovet elevgruppen med problematferd har i forhold til å utvikle sin kompetanse på dette område for å lykkes i skolehverdagen. Her ble lærerens veilederrolle og tilrettelegging for utvikling av sosial kompetanse viktig. Temaene ble drøftet i lys av relevant teori.
Kort oppsummert viser hovedfunnene at om man ønsker å hjelpe og støtte denne elevgruppen i skolehverdagen kan man ikke fokusere på enten eller, men både og. Her må man holde fokus på både relasjon, sosial kompetanse og ha et faglig fokus om man skal lykkes. Det kom også fram at ressurslæreren benytter ulike perspektiver på problematferd i sin forståelse av elevgruppen.