Fra akademia til arbeidsliv - En Q-metodologisk studie av nyutdannede disiplinstudenters opplevelse av møte med arbeidslivet
Abstract
Formålet med denne studien er å synliggjøre hvordan unge, nyutdannede disiplinstudenter opplever møtet med arbeidslivet, da dette er en gruppe som ikke nødvendigvis har noen direkte yrkestilknytning. Dette kan være en viktig bevisstgjøring både for den nyutdannede som søker jobb og for dem som skal ansette denne gruppen. Kanskje kan dette bidra til at virkelighetssjokket for den nyutdannede ikke blir så stort og at organisasjonenes møte med den nyansatte blir en positiv opplevelse for begge parter. Problemstillingen for denne studien er: ”Hvordan opplever unge, nyutdannede akademikere møtet med arbeidslivet?”
Forskningsmetoden som ble brukt for denne studien er Q-metodologi. 33 deltakere, henholdsvis unge, nyutdannede fra disiplinstudier tilknyttet forskjellige universitet i Norge, har gjennomført hver sin Q-sortering. De har sortert 48 utsagn fra mest lik til mest ulik, sin opplevelse av møtet med arbeidslivet. Utsagnene er utarbeidet med utgangspunkt i teori om organisasjonssosialisering, læring og motivasjon.
Gjennom korrelasjon og faktoranalyse av de 33 sorteringene kom jeg fram til fire forskjellige faktorer som definerer noen av opplevelsene av å være nyutdannet og nyansatt med bakgrunn fra disiplinstudier. Jeg har valgt å kalle faktor 1 for: ”Et kjærkomment tilskudd med relevant kompetanse”. Faktor 2: ” Ung, uerfaren og feilplassert”. Faktor 3: ”Det går sikkert bra til slutt”. Og til slutt faktor 4: ”Et godt sted å være, men ikke min drøm”. Jeg drøfter hovedtendenser for disse fire faktorsynene opp mot relevant teori om læring, motivasjon og organisasjonssosialisering i diskusjonsdelen av oppgaven. Her kom jeg fram til at det er mange ulike syn på det å være ung og nyansatt. Noen trives fra første stund og opplever at de blir fort inkludert i det sosiale miljøet, at de får bruk for sin kompetanse, at utdannelsen deres er relevant, og at de alt i alt er fornøyd med hvor de er. For andre er dette første møtet med arbeidslivet et virkelighetssjokk og en opplevelse av å ikke passe inn, at de ikke får brukt sin kompetanse, eller rett og slett et sted å starte, og intet mer.
Hovedinntrykket fra denne undersøkelsen er at det er mange og forskjellige opplevelser av å være nyutdannet og nyansatt. Det som kan være viktig å huske på, når man selv skal ut i denne verdenen av muligheter, er at all erfaring er god erfaring. Selv på steder der kompetansen ikke virker relevant, og det sosiale miljøet ikke er inkluderende, vil en få med seg nyttig erfaring og kanskje også lære seg å anvende sin kompetanse på nye måter.
Dette er bare begynnelsen.
Abstract
The purpose of this study is to show a few different side to how young graduates from disciplinary studies experience being a newcomer at work. This is a group consisting of students who doesn’t have a clear career-path. This thesis could be an important eye-opener and raise awareness to those applying for their first real job, and for the ones who are about to decide if they want to hire one. Maybe this can help diminishing the reality shock one might experience in the beginning of adult work-life, so that the young adult will have a positive experience of this first encounter. The topic for this study is: “How does young, newly graduated academics experience their first encounter with work-life”. The research method used for this study is Q-methodology. 33 participants, respectively young graduates from disciplinary studies associated with various universities in Norway, have completed their own Q-sorting. The participants have sorted 48 statements from most similar to most unequal the experience of their encounter with work-life. The statements were made on the basis of theory of organizational socialization, learning and motivation.
Through correlation and factor analysis of the 33 Q-sorts, I found four different factors that defined some of the experiences of being newly graduated and employed with a background from disciplinary studies. I decided to call factor 1: ”A welcomed addition with relevant education”, factor 2:”Young, inexperienced and misplaced”. Factor 3:” It will work out in the end”. And factor 4:”A good place to be, but it’s not my dream”. I discuss the main tendencies of these four factors against relevant theory of learning, motivation and organizational socialization in the discussion part. I concluded that there are many different views on being young and newly employed. Some thrive at the very beginning and find that they are quickly included in the social environment, and find their education to be useful and relevant and they are all in all satisfied. For others, it’s a bit of a reality shock, and a feeling of not fitting in, not finding their competence and education relevant, or it’s simply a place to start, and nothing else.
The main impression from this study is that there are many different experiences of being newly graduated and newly employed. It may be of some help to keep in mind the fact that there is always something to learn. In places where your experience doesn’t seem relevant, and the social environment is not inclusive, you will always gain some new experiences. Maybe even find other ways of using your educational competence, or learn a new skill or two that might be useful in the next job. This is only the beginning.