Instructional coherence i kinesisk matematikkundervisning: en kvalitativ studie om en lærers bruk av instructional coherence i en undervisningsøkt om divisjon med brøk i en kinesisk 6. klasse
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Instructional coherence blir definert av Mok (2013) som hvordan læreren utvikler
undervisningsøkter for å hjelpe elever med å bygge sammenhengende forståelse av et emne. Det
kan oppnås gjennom tre ulike komponenter: tematiske koblinger, undervisningsrutiner og
klasseromsdiskurs. I en del internasjonale forskningsartikler trekkes instructional coherence frem
som et kjennetegn på kinesisk matematikkundervisning. Siden en passende oversettelse, som
bevarer den fulle betydningen, ikke er funnet, brukes instructional coherence som fagbegrep i
denne oppgaven.
For å utvikle en dypere forståelse av instructional coherence i kinesisk matematikkundervisning,
har jeg valgt å formulere følgende forskningsspørsmål:
Hvilke karakteristiske trekk av instructional coherence benytter en lærer seg av i en
undervisningsøkt om divisjon med brøk i en kinesisk 6. klasse?
Gjennom dette forskningsspørsmålet er målet å finne ut hvordan en kinesisk lærer benytter seg
av instructional coherence i en undervisningsøkt om divisjon med brøk, for å legge til rette for
læringsmuligheter for elevene. Det teoretiske rammeverket som vil bli referert til for å besvare
forskningsspørsmålet blir forklart i delkapittel 2.5.
Denne oppgaven er en kvalitativ forskningsstudie, hvor jeg har observert og filmet en
undervisningsøkt i matematikk på en skole i Shanghai. Klassen var på omtrent 25 elever og de
gikk i 6. klasse. I tillegg har jeg intervjuet læreren som hadde undervisningsøkten. Det ble også
samlet inn undervisningsmateriale som planleggingsdokument, lysbildepresentasjon, lekseark
med mer. All data måtte gjennom en transkriberings- og oversettelsesprosess, fordi de fleste var
på kinesisk.