Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerkeli, Karen
dc.date.accessioned2017-09-14T08:25:48Z
dc.date.available2017-09-14T08:25:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454651
dc.description.abstractBasert på kunnskapsmangelen knyttet til hva dyktige lærere gjør, samt mangelen på informasjon om hvordan matematiske samtaler i klasserommet burde bli gjennomført, blir jeg nysgjerrig på hvordan lærerne som er flinke til å bruke matematisk samtale i klasserommet praktiserer sin undervisning. Dette har ledet meg til følgende forskningsspørsmål; Hvilke grep tar en flink lærer i bruk for å styrke den matematiske samtalen i klasserommet? Ordet flink er selvsagt problematisk, da det vil ha flere betydninger og dermed kunne være vanskelig å måle. Likevel er det viktig å få innsikt i hva de som lykkes faktisk gjør, slik at man kan dra nytte av deres kunnskap, og det er det jeg ønsker å gjøre i studien. Det vil derfor være hensiktsmessig å definere ordet sett i lys av denne studien. Ordet flink vil i denne sammenhengen benyttes om en lærer som miljøet rundt anser som ekstra dyktig i å føre4 matematiske samtaler med klassen sin. Jeg som forsker vil ikke kunne uttale meg om hvor flink den eventuelle læreren er, men jeg vil kunne trekke frem interessante trekk ved hans/hennes praksis som blir støttet av forskning og teori. En sentral utfordring vil være å finne nettopp en slik flink lærer som lykkes med det han/hun gjør. Jeg vil i studiens metodekapittel gjøre rede for hvordan det i denne studien er gått frem for å finne en slik lærer og ulike utfordringer som følge av dette. Formålet med studien er å undersøke en flink lærers undervisning, slik at man kan avdekke gode grep og på den måten kunne lære av lærerens praksis knyttet til matematiske samtaler i helklassesituasjon. Om beskrivelsene av de ulike grepene kan fungere som et lite bidrag til å belyse viktigheten av matematisk samtale i klasserommet, samt gi andre lærere og lærerstudenter inspirasjon til å forbedre og ta i bruk metoder for å styrke den matematiske samtalen man har med sine elever, ville det vært ypperlig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKunsten å snakke matematikk: en kasusstudie om hvordan en flink lærer praktiserer den matematiske samtalen i klasserommetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel