Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKimo, Camilla
dc.date.accessioned2017-09-14T08:01:42Z
dc.date.available2017-09-14T08:01:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454642
dc.description.abstractJeg syns å skape en dyp forståelse for tallsymbolene og posisjonssystemet vårt er helt essensielt for å ha en fleksibel tallforståelse. Å forstå hva tallsymbolene betyr, hva de representerer og hvordan tall skrives er nødvendig i dagens samfunn. Videre syns jeg det er interessant å se om barn i 1. klasse er i stand til å overføre kunnskap om posisjonssystemet mellom ulike semiotiske representasjoner. Jeg er vikar ved en skole som har «dagens tall». Dette er en daglig rutine hvor elevene teller antall dager de har vært på skolen med sugerør. Lærer har laget en beholder bestående av tre små melkekartonger, en kartong for enerplass, en for tierplass og en kartong for hundrerplass. For hver dag elevene er på skolen settes et sugerør ned i enerkartongen. Slik fortsetter de til dag ti, da de «går til banken og veksler ti enere til en tierbunt». Hver gang det er ti sugerør i enerkartongen blir disse bytte ut til en tierbunt med sugerør i tierkartongen. Og hver gang det er ti tierbunter i tierkartongen blir de byttet ut med en stav i hundrerkartongen. Jeg har mange ganger lurt på om samtlige elever forstår hva sugerørene representerer. Elevene svarer riktig på spørsmålene jeg stiller, men har de kun lært seg hva en tierbunt er eller forstår de også koblingen mellom en tier og ti enere? Disse spørsmålene lå til grunn for at jeg ønsket å la elevene arbeide med konkretene i «dagens tall» i datainnsamlingen til masteroppgaven min. Til masterprosjektet mitt har jeg også formulert et åpent opplegg som omhandler posisjonssystemet, inspirert av C. Fosnot (2007) sitt opplegg «The T – shirt factory». Det åpne opplegget er oppgaven deltakerne i studien min arbeider med i datainnsamlingsprosessen, i tillegg til konkretene i «dagens tall». Det er i hovedsak det egenformulerte opplegget som danner grunnlaget for datainnsamlingen, men en situasjon er hentet fra arbeid med konkretene i «dagens tall» Jeg ønsker å undersøke om et utvalg elever er i stand til å vise forståelse for posisjonssystemet både i «dagens tall» og i arbeidet med det åpne opplegget. I datainnsamlingssituasjonene ble konkreter tatt i bruk som et hjelpemiddel for å visualisere posisjonssystemet. Konkreter er ikke hovedfokuset mitt i denne studien, men det vil være relevant å se på hvilken måte elevene tar i bruk konkreter i arbeidet. Jeg har av den grunn med teori om konkreter og vil se på om konkretene faktisk hjelper elevene eller om de er misvisende for matematikken som ligger bak. Fokuset for masteroppgaven min er overganger mellom ulike representasjoner i 1. klassinger sitt arbeid med posisjonssystemet. Jeg undersøker om elevene viser forståelse for overgangen mellom konkreter, språk og tallsymbol i arbeidet. Jeg ser også på om elevene viser forståelse for aspektene ved posisjonssystemet i «dagens tall» og i det åpne opplegget. Forskningsspørsmålet for oppgaven min er: Hvilke aspekter for posisjonssystemet viser et utvalg førsteklassinger forståelse for i arbeidet med «dagens tall» og et åpent opplegg? Hvilke transformasjoner mellom semiotiske representasjoner finner sted og på hvilken måte er de vellykkede? Forskningsspørsmålets natur gjør det naturlig å velge en kvalitativ metode, da en småskala kvalitativ studie gir meg som forsker mulighet til å spørre hver enkelt deltaker hva de tenkte. Jeg ønsker å få en mer detaljert beskrivelse hvor jeg går i dybden for å finne ut av forskningsspørsmålet, som kjennetegner et kvalitativt forskningsprosjekt ifølge Cohen, Manion, Morrison & Belle (2011).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titlePosisjonssystemet & semiotiske representasjoner: en kvalitativ studie av fire 1. klassinger sitt arbeid med posisjonssystemetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel