• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jeg hadde aldri fått til dette om jeg skulle gjort det alene" - å lære gjennom samtale: en observasjonsstudie av 8. klasseelevers arbeid med å løse en generaliseringsoppgave i matematikk i en gruppesituasjon

Varhol, Astrid
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Varhol2017.pdf (1.478Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454604
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1455]
Sammendrag
Ut fra egen skolegang i norsk grunnskole, en femårig lærerutdanning med årlige praksisperioder gjennom NTNU, og vikartimer på både barneskoler og ungdomsskoler ulike steder i landet, har også jeg erfart at fokuset på muntlige ferdigheter i matematikk i mange tilfeller dessverre nedprioriteres til fordel for individuell oppgaveløsning, ofte rett fra læreboka. Siden muntlige ferdigheter i matematikkfaget blir fremmet i den norske læreplanen, ser jeg det som interessant å finne ut mer om hvordan kommunikasjonen foregår mellom elevene i matematikklasserommet. Dersom god kommunikasjon i matematikkfaget kan bety bedre forståelse og større engasjement i læreprosessen, og dermed være med på å bedre læringsresultatet i faget (Botten, 2016), er det viktig å være klar over og forstå hvordan kommunikasjonen foregår. Det å få innblikk i samtaler som utspiller seg mellom elever i matematikkfaget, kan også være et nyttig verktøy for å kartlegge elevers faglige nivå, og å avdekke eventuelle utviklingsområder blant elevene. I tillegg til å kunne si noe om kvaliteten på dialogene som forekommer mellom elevene. Med dette som utgangspunkt, stiller jeg følgende forskningsspørsmål:

Hvordan samarbeider og diskuterer elever på 8. trinn seg frem til løsninger på en matematisk generaliseringsoppgave i en gruppesituasjon?
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit