dc.description.abstract | Bygg- og anleggsbransjen er en fragmentert bransje, som spenner over mange fagfelt. Det eksisterer variasjoner i virksomheters størrelse, organisering og driftsform, samt oppdragenes størrelse og art. Gjennom flere år har arbeidet for å fremme seriøse aktører samt forhindre useriøse fått stadig større fokus i bygg- og anleggsbransjen. Konsekvensene av fenomenet som omhandler useriøse aktører beskrives som ødeleggende for den enkelte arbeidstakere, for virksomheter og for samfunnet som helhet. Som en motreaksjon har det blitt utarbeidet kontrollsystemer for å begrense denne utviklingen. Kontrollsystem defineres som: Barrierer, tiltak, bestemmelser eller systemer som implementeres for å forhindre useriøse aktører og leverandører og skal ivareta lov- og forskriftsbestemmelser. Flere evalueringsrapporter som omhandler ulike tiltak og barrierer har blitt publisert. Evalueringsrapportene oppsummerer at tiltakene synes å fungere, men effekten er svært vanskelig å måle.
Når det gjelder entreprenørers synspunkt overfor utfordringen, har det vært gjennomført begrenset forskning. Oppgaven tar for seg seriøsitetsarbeidet i byggebransjen, men avgrenser seg til å omhandle kontrollsystemer som benyttes hos en av de største entreprenørbedriftene Betonmast. Oppgaven avgrenser seg til å kartlegge kontrollsystemene, innhente erfaringene med disse, samt undersøke forbedringsmuligheter.
Studien er utført som kvalitativ orientert metode. Første steg var å kartlegge forskning som er gjort tidligere. Formålet med å gjennomføre litteraturstudie var å skape det teoretiske grunnlaget og beskrive konteksten for oppgaven. Litteraturstudien ga begrenset med relevante publiseringer som omhandlet kontrollsystemer og seriøsitet i byggebransjen. Noe som indikerte at det eksisterer et kunnskapsgap. Oppgaven og problemstillingen ble knyttet opp mot Betonmast og betraktes som case-studie. Det ble gjennomført ti semi-strukturerte intervjuer, både med ansatte ifra Betonmast og eksterne instanser. Intervjuutvalget ble utført for å få representative meninger, samt utforske ulike perspektiver rundt utfordringen for de involverte i bransjen.
Resultatet indikerer at Betonmast har mange kontrollsystemer og nedlegger et grundig arbeid i forbindelse med seriøsitetsarbeidet. Majoriteten intervjuede hadde gode erfaringer med kontrollsystemene som benyttes gjennom de ulike fasene i byggeprosjekter. Studien fant ytterligere forbedringsmuligheter som kan være hensiktsmessig å implementere i fremtiden.
I tillegg til masteroppgaven, har arbeidet bestått i å utarbeide vitenskapelig artikkel som ble innsendt til ProjMAN International Conference on Project MANagement, 2017. | |