Bærekraft i jernbaneprosjekter
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler temaene bærekraft, jernbane og prosjektgjennomføringav store statlige investeringstiltak. Oppgaven tar sikte på å gi en innføring i hvilke metoder og prosedyrer som benyttes for å adressere bærekraft i jernbaneprosjekter i Norge, spesielt i tidligfase og gjennomføringsfase. Dette er blitt gjennomført ved å svare på følgende forskningsspørsmål:
1. Hvordan blir bærekraft gjort rede for i de ulike fasene av et jernbaneprosjekt?2. Hvilke utfordringer kan knyttes til vurdering av bærekraft?3. Er dagens prosedyrer for å adressere bærekraft i jernbaneprosjekter tilfredsstillende?
Bærekraftig utvikling har de siste årene fått et større fokus både i næringslivet og hosbefolkningen generelt. Dette kan skyldes blant annet demografiske endringer som befolkningsvekst, økt befolkningstetthet, globalisering og sentralisering. Allikevel er det omdiskutert hva som inngår i begrepet bærekraft. Som oftest blir bærekraft beskrevet ut i frade tre aspektene miljø, samfunn og økonomi. Det er en generell oppfatning i samfunnet at tog er et bærekraftig transportmiddel, selv om det kan knyttes flere miljøpåvirkninger til utbygging av jernbane. Energibruk, klimagassutslipp, påvirkning på biologisk mangfold, støy og forurensing til vann og grunn er et utvalg miljøpåvirkninger.
Alle investeringsprosjekter med en estimert kostnadsramme på over 750 mill. NOK er omfattetav Finansdepartementets ordning for kvalitetssikring av store statlige investeringer.Ordningen innebærer to oppfølgingspunkter, henholdsvis KS1 og KS2, der førstnevnte erkvalitetssikring av konseptvalg basert på en konseptvalgutredning (KVU). Sistnevnte erkvalitetssikring av styringsunderlag samt kostnadsoverslag.Studien har blitt utført ved bruk av både kvalitative og kvantitative informasjonskilder.Den kvalitative dataen er basert på semi-strukturerte intervjuer, mens den kvantitativedataen er opparbeidet gjennom en dokumentanalyse av KVU- og KS1-dokumenter fra 10jernbaneprosjekter i Norge. For å supplere analysen har det også blitt utført et holistiskenkelt-casestudie av Follobanen, der KS2, KU, miljøbudsjett og MOP er blitt gjennomgåttog analysert.
Litteraturstudiet har dannet det teoretiske grunnlaget for å kunne diskutere resultatenetilknyttet metoder og prosedyrer for å adressere bærekraft i jernbaneprosjekter. Funnenetydeliggjør at alle aspekter av bærekraft blir adressert i tidligfase gjennom de ulikekapitlene i KVU, selv om det ikke foreligger eksplisitte krav til vurdering av bærekraft.I gjennomføringsfasen har det miljømessige aspektet størst fokus. Resultatene viser ogsåat det er et behov for bedre metoder for å måle bærekraft og ulike supplerende analyserdiskuteres og anbefales på bakgrunn av dette.