• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillit i relasjonen : en kvalitativ studie av fire lederes opplevelse av fenomenet tillit og dets betydning for relasjonen til sine medarbeidere

Granli, Kristina Gunnarfeldt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (922.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2452844
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
I denne studien utforsker jeg fire lederes verbaliserte refleksjoner med utgangspunkt i følgende problemstilling; ” Hvilken opplevelse har ledere av tillit som fenomen og dets betydning for en fruktbar relasjon til sine medarbeidere?”. Problemstillingen belyses videre gjennom tre forskningsspørsmål:

• Hvordan opplever ledere at egen erfaring påvirker tendensen til å gi tillit?

• Hvordan opplever ledere at relasjonen med medarbeidere påvirker muligheten for å gi tillit?

• Hvilken opplevelse har ledere av de kontekstuelle rammene for relasjonen, og hvorvidt det er av betydning for tillitsdimensjonen?

Det teoretiske rammeverket som er brukt for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene tar utgangspunkt i Lewis & Wiegert, Mayer m.fl., Luhmann, Hardin & Hardin, Lewicki når det kommer til tillit som fenomen. Deretter brukes hovedsakelig MacMurray, Buber og Rogers for å belyse det relasjonelle aspektet som tillit innebærer.

Studien tar for seg individers utgangspunkt og erfaringsverden som avgjørende og grunnleggende for hvorvidt tillit gis. Denne tematikken blir omtalt som individers tillitstendens. Deretter drøftes ulike kontekstuelle rammevilkår som oppgaver, relasjonen og maktbalansen.

Med bakgrunn i resultater, teori og drøfting kommer det til syne ulike interessante hovedmomenter. Noen av disse er:

• Lav tillitstendens synes å kreve mer kunnskap om andre individer, og utfordrer derfor den kognitive tilliten i større grad

• En høy tillitstendens med mindre grad av kognitive vurderinger kan karakteriseres mer som en fortrolighet overfor en gruppe mennesker, til fordel for tillit i dets forstand

• Ledernes høyre hånd og tillitsperson synes å være den de gjerne interagerer mest med, og andre relasjoner kan derfor tenkes å få mindre ’pleie’

• Lederne vurderer ulike karakteristika ved tillitspersonen avhengig av oppgavens innhold, betydning og affeksjon
Description
Masteroppgave i Rådgivingsvitenskap
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit