Barndommen er utgangspunktet for resten av vårt liv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452773Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er og belyse og løfte fram barn av psykisk syke foreldre. Fokuset ligger på hvordan hjelpeapparatet arbeider rundt mindreårige barn som lever med psykisk sykdom i familien. Problemstillingen er som følger: Hvordan (sam)arbeider tre fagpersoner i hjelpeapparatet rundt mindreårige barn av psykisk syke foreldre, og hvilke konsekvenser gir dette for nåværende praksis i det spesialpedagogiske felt? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode, inspirert av en hermeneutisk tilnærming. Data er samlet inn etter utført tre semistrukturerte intervjuer, og jeg har intervjuet en barneansvarlig helsepersonell, en spesialpedagog i PP-tjenesten og en rådgiver som arbeider i en kommune. Ved analyse av datamaterialet utarbeidet jeg hovedkategoriene: ”kunnskap”, ”samarbeid” og ”barns sammenheng i hverdagen” og hver kategori vil ha underkategorier. Videre har jeg presentert en modell som er en prosedyre for hvordan alle som arbeider med barn kan gå frem ved en bekymring av barns atferd eller undring av et barns hjemmesituasjon.
Resultatene viser hvordan informantene på hver sin måte (sam)arbeider rundt barn av psykisk syke forelder, utfra deres roller og perspektiver. Tiltakene som igangsettes retter seg primært mot familien som helhet, og som Kvello (2010) påpeker vil de beste hjelpetiltakene for barn gå via hjelpe foreldrene. Informantenes overordnende mål er å sikre barn en best mulig utvikling av egen helse og liv på lang sikt. Imidlertid vil det være behov for kunnskap og kompetanse om barn av psykisk syke foreldre, og et tverretatlig samarbeid er hensiktsmessig. Som ramme for drøftingen har jeg anvendt Antonovsky sin teori om ”opplevelse av sammenheng” eller ”sense of coherence” (SOC), og med utgangspunkt i de tre kjernekategoriene har jeg drøftet hvordan en kan styrke barn, foreldre og fagpersoners opplevelse av sammenheng. SOC kan anses som en forståelse om hvordan hjelpeapparatet kan fremme god helse og velvære hos barn av psykisk syke foreldre.
Beskrivelse
Masteroppgave i spesialpedagogikk