Inneholder produktplassering : en kvalitativ analyse av produktplassering i norske TV-programmer
Abstract
Det å plassere produkter i TV-programmer som en form for markedsføring er et godt etablert fenomen i USA og andre land, men er mindre kjent i norsk sammenheng. Etter en endring i kringkastingsloven, som ble iverksatt 1. januar 2013, ble produktplassering i norske TVprogrammer tillatt. Dette har ført til at flere kringkastere plasserer produkter i sine programmer som en ekstra inntektskilde. Produktplassering har stor reklameverdi, og reklameeffekten av produktplassering i både film og TV har blitt forsket mye på tidligere. Men hvordan påvirker produktplassering dagens norske TV-programmer? Og hvilken betydning har dette for tilskueropplevelsen? I dag benytter alle de største kommersielle kringkasterne seg av produktplassering i flere av sine norskproduserte TV-programmer, og det er grunn til å tro at dette er noe vi bare kommer til å se mer av.
Denne avhandlingen tar for seg spørsmålene ovenfor, og utforsker produktplassering fra et medievitenskapelig perspektiv, ved å analysere produktplassering i et utvalg av norske TVprogrammer. Avhandlingen peker på både negative og positive sider ved produktplassering, og gir et grundig innblikk i rollen til produktplassering innenfor norsk fjernsyn.