Show simple item record

dc.contributor.advisorVestberg, Nina Lager
dc.contributor.authorSundeman, Karl Anders
dc.date.accessioned2017-06-28T11:47:59Z
dc.date.available2017-06-28T11:47:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447243
dc.description.abstractDet å plassere produkter i TV-programmer som en form for markedsføring er et godt etablert fenomen i USA og andre land, men er mindre kjent i norsk sammenheng. Etter en endring i kringkastingsloven, som ble iverksatt 1. januar 2013, ble produktplassering i norske TVprogrammer tillatt. Dette har ført til at flere kringkastere plasserer produkter i sine programmer som en ekstra inntektskilde. Produktplassering har stor reklameverdi, og reklameeffekten av produktplassering i både film og TV har blitt forsket mye på tidligere. Men hvordan påvirker produktplassering dagens norske TV-programmer? Og hvilken betydning har dette for tilskueropplevelsen? I dag benytter alle de største kommersielle kringkasterne seg av produktplassering i flere av sine norskproduserte TV-programmer, og det er grunn til å tro at dette er noe vi bare kommer til å se mer av. Denne avhandlingen tar for seg spørsmålene ovenfor, og utforsker produktplassering fra et medievitenskapelig perspektiv, ved å analysere produktplassering i et utvalg av norske TVprogrammer. Avhandlingen peker på både negative og positive sider ved produktplassering, og gir et grundig innblikk i rollen til produktplassering innenfor norsk fjernsyn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectproduktplasseringnb_NO
dc.subjectsnikreklamenb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.subjectsponsingnb_NO
dc.subjectproduksjonnb_NO
dc.subjectTVnb_NO
dc.subjectfilmnb_NO
dc.subjectfjernsynnb_NO
dc.titleInneholder produktplassering : en kvalitativ analyse av produktplassering i norske TV-programmernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record