Satellitt-teknologi: Hvilken plass kan fagområdet få i grunnopplæringen?
Master thesis
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3289]
Abstract
Denne oppgaven har som mål å undersøke hvilken plass fagområdet satellitt-teknologi kan få i den nye læreplanen for grunnopplæringen. Dette blir gjennomført gjennom oppgavens to primære forskningsspørsmål.
Det første forskningsspørsmålet lyder På hvilke måter er det grunnlag for å inkludere satellitt-teknologi i læreplanen for naturfag i ungdomsskolen? . For å undersøke dette blir det gjort en analyse av det faglige innholdet av fagområdet satellitt-teknologi . Analysen blir gjennomført ved bruk av teorien om didaktisk transposisjon som grunnlag.
Det andre forskningsspørsmålet er På hvilke måter opplever lærerne at et kurs om satellitt-teknologi ved NAROM er relevant for undervisningen i naturfag i ungdomsskolen? . Det empiriske grunnlaget baserer seg på intervjuer gjort med deltakere på dette kurset. Intervjuene blir analysert ved hjelp av tematisk koding.
Mine resultater fra forskningsspørsmålene tyder på at det er et behov for å inkludere satellitt-teknologi i grunnopplæringen. Dette innholdet i fagområdet er nærliggende å forankre i kompetansemål for naturfag i ungdomsskolen, men det kan også benyttes i tverrfaglige undervisningsopplegg. Lærere som deltok ved kurset opplevde en stor nytteverdi ved å ta satellitt-teknologi i bruk i sin egen undervisning.