Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlein-Paste, Alex
dc.contributor.advisorWiberg, Sigurd
dc.contributor.authorHorverak, Knut Stian
dc.date.accessioned2017-05-16T14:00:22Z
dc.date.available2017-05-16T14:00:22Z
dc.date.created2017-03-10
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16055
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2442680
dc.description.abstractStatens vegvesen sin produksjonsavdeling ble i 2003 skilt ut som et eget statlig eid aksjeselskap, MESTA AS. Etter delingen ble alle oppgaver innenfor drift og vedlikehold konkurranseutsatt, og involvering fra byggherre ble begrenset til kontraktsadministrasjon og enkelte kontrolloppgaver. I 2010 ferdigstilte Dovre Group AS en rapport etter bestilling fra Vegdirektoratet hvor anbefalingen til Statens vegvesen var å se på alternative gjennomføringsstrategier. Alternative kontrakter med delt entreprise ble etablert i områdene Setesdal, Alta, Vesterålen og Indre Romsdal. Dovre Group fikk arbeidet med å evaluere forsøkskontraktene, og den endelige rapporten ble ferdigstilt november 2015. Denne oppgaven konsentrerer seg om forsøkskontrakten i Setesdal, og er begrenset til tema økonomi og kvalitet. Målet med oppgaven er økt innsikt i hvordan innføring av byggherrestyrte kontrakter vil kunne påvirke økonomien samt standarden på vegnettet. Oppgaven gir en gjennomgang av bakgrunn og begrensninger for problemstillingene, etterfulgt av en kort beskrivelse av forsøkskontraktene. Setesdalskontrakten har en mer grundig gjennomgang da det er denne kontrakten studiet omhandler. Forsøkskontrakten i Setesdal startet opp høsten 2012 og vil fungere frem til høsten 2018. Det som skiller forsøkskontrakten fra en ordinær driftskontrakt er hvem som har funksjonsansvaret. I en ordinær kontrakt er det entreprenøren som har dette ansvaret, mens det i forsøkskontrakten er flyttet over til byggherre. Med funksjonsansvar menes helhetlig ansvar for beslutning, planlegging, prosjektering, utførelse, kvalitetssikring, oppfølging og dokumentasjon som er nødvendig for å overholde kontraktens krav samt dokumentasjon av resulterende tilstand og funksjon. Med andre ord er det byggherren i Setesdal som har ansvaret for å overvåke vegnettet og iverksette tiltak etter behov. Videre blir relevant teori og tidligere studier sett nærmere på. Det blir først sett på funksjonskontrakter og forsøkt forklart hva dette er og hva det medfører. Her vil det i tillegg bli sett på kontraktstrategier og hvilke muligheter som ligger i dette. Kontraktstrategi deles ofte inn i totalt åtte virkemidler; prekvalifisering, tildelingskriterier, kontraheringsform, ytelsesbeskrivelser, entrepriseform, kontraktstype, insentiver og kontraktsbestemmelser. Avhengig av valgte virkemidler vil kontraktstrategien bli integrasjonsbasert eller separasjonsbasert. Ved en integrasjonsbasert strategi vil byggherren overføre ansvaret for usikkerhet og styring til entreprenøren, mens ved separasjonsbasert strategi vil byggherren beholde ansvaret for usikkerhet og styring selv. Andre del av litteratursøket omhandler de fire forsøkskontraktene som ble lyst ut i perioden 2010 til 2013, Alta, Vesterålen, Indre Romsdal og Setesdal. Vi vil her se på tidligere evalueringer som er gjort av disse kontraktene. Sentralt i denne delen ligger Dovre Group sine erfaringsrapporter som tar for seg tema konkurransesituasjon, kvalitetsutvikling, kostnadsutvikling, byggherreorganisasjonen, kompetanseutvikling, kontraktsinnretning samt sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. For å sammenligne kostnader er det sett på brukte midler gjennom året 2015 for hver kontrakt. Disse er så blitt fordelt som kostnad per kilometer for å kunne sammenlignes. I tillegg er det utarbeidet et estimat på hvor mye en ordinær kontrakt hadde kostet for området Setesdal i samme periode som forsøkskontrakten. For å måle standarden på vegnettet er det i denne oppgaven gjennomført en analyse av Setesdal før og etter innføring av byggherrestyrt kontrakt. I tillegg er Setesdal sammenlignet med tilgrensende områder hvor ordinære driftskontrakter er i bruk. For å finne sammenlignbare data er det sett på avvik og mangler funnet i Elrapp samt etterslepsreduserende tiltak. Hovedkonklusjonen i denne rapporten er at den byggherrestyrte kontrakten i Setesdal ligger på omtrent samme prisnivå som de ordinære kontraktene. Sammenligner vi med forrige kontraktsperiode for Setesdal er kostnaden lavere etter innføring av en byggherrestyrt driftskontrakt. Ser vi på standarden på vegnettet gir antallet mangler en indikasjon på at området Setesdal har bedre kvalitet enn tilgrensende kontrakter og forrige kontraktsperiode. Resultatet fra analysen av etterslepsregulerende tiltak gir indikasjoner på at byggherrestyrte kontrakter får utført mer enn ved ordinære driftskontrakter. Det anbefales derfor å videreføre denne kontraktstrategien som et alternativ til en standard driftskontrakt.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleStudie av byggherrestyrte kontrakter - Analyse av kostnad og bruk av midler ved forsøkskontrakt 0901 Setesdal
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel