Show simple item record

dc.contributor.authorFossvold, Bente
dc.date.accessioned2017-05-15T07:15:47Z
dc.date.available2017-05-15T07:15:47Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2442445
dc.description.abstractI denne studien ser jeg på kunstmuseet som en utvidet arena for grunnskolen, og jeg søker å identifisere hvordan de to arenaen kan nærme seg med hensyn til elevenes læringsopplevelse. Min egen erfaring og forforståelse er at samarbeidet mellom visuelle kunstfag i grunnskolen og kunstmuseet er mangelfullt. Som kunstner og lærer, ser jeg derimot verdien av en større interaksjon mellom grunnskolen og lokale kunstmuseer, fordi et samarbeid kan bygge en bro mellom den praktiske delen av visuelle kunstfag og kunsten som en utøvende profesjon. Oppgavens problemstillingen er derfor som følger: Hvordan kan samarbeidet mellom visuelle kunstfag i grunnskolen og lokale kunstmuseer utvikles med hensyn til elevens læringsopplevelse? Med utgangspunkt i en kasusstudie med et utviklingsforskningsperspektiv og en fenomenologisk vinkling, har jeg belyst problemstillingen gjennom en triangulering av kvalitative datagenereringsmetoder. Studien har gått ut på at jeg, i rollen som forsker og museumspedagog, har samarbeidet med en kunst og håndverkslærer ved en av byens ungdomsskoler. Sammen planla, laget og gjennomførte vi et undervisningsopplegg med utgangspunkt i utstillingen Lips Painted Red på Trondheim kunstmuseum. Det jeg har funnet i denne studien gir ikke et entydig svar på at et samarbeid mellom kunst og håndverkslærer og museumspedagog påvirker elevenes læringsopplevelse. Imidlertid er det i studiens datamateriale klare tendenser som antyder at elevene innenfor rammene av denne studien har hatt en læringsopplevelse. Blant datamaterialet er elevarbeidene det tydeligste uttrykket for læringsopplevelsen. De fleste elevarbeidene uttrykte både tegn på kunnskaps- og ferdighetslæring. I tillegg tydet de mange likhetene mellom elevarbeidene på etterlikningsadferd. Flere av elevene sa at de syntes museumsbesøket inspirerte dem, og mange opplevde i tillegg at de gjennom dialog seg i mellom lærte av hverandre i løpet av prosjektperioden.nb_NO
dc.description.abstractIn this study I regard the art museum as an extention of the classroom, and I seek to identify how collaboration between the art and craft teacher and the museum educator can be developed with regards to students' learning experience. My own experience is that the collaboration between the visual arts subjects in elementary schools and the art museum is inadequate. However, as an artist and teacher, I see the value of a greater interaction between the elementary schools and the local art museums. I believe a collaboration can help bring together the practical part of visual arts as a school subject and art as a profession. Based on this, my thesis statement is as follows: How can the collaboration between the visual arts subjects in elementary schools and local art museums be developed with regards to students' learning experience? I have created a case study with a formative research perspective and a phenomenological approach. Embodying the role of both researcher and museum educator, I have collaborated with an arts and crafts teacher at one of the city's middle schools. Based on the exhibition Lips Painted Red, featured at Trondheim Art Museum, we designed and implemented a curriculum based teaching program for the students. Through a triangulation of several qualitative data generating methods, I discovered that the study does not provide a clear answer to the question whether the collaboration between an art and craft teacher and a museum educator affects the student's learning experience. However, in the study's data material there is a clear trend indicating that the students in the framework of this study, has had a learning experience. Amongst the data, the students' art works is the clearest expression of this learning experience. Most of the students' work expressed both signs of knowledge and skill acquisition. The many similarities between the student works can be viewed as an indication of imitation behaviour. Several of the students said that they thought the museum visit inspired them. Many students also expressed that they learned from each other through the dialogue amongst themselves during the project period.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSamarbeid mellom skole og museum - Hvordan kan samarbeidet mellom visuelle kunstfag i grunnskolen og lokale kunstmuseer utvikles med hensyn til elevers læringsopplevelse?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record