Show simple item record

dc.contributor.advisorHovd, Asbjørn
dc.contributor.advisorPettersen, Svein-Ove
dc.contributor.authorKnutsen, Jan Halvor
dc.date.accessioned2017-04-24T06:51:09Z
dc.date.available2017-04-24T06:51:09Z
dc.date.created2016-05-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14122
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440387
dc.description.abstractDagens situasjon Denne masteroppgaven omhandler utbedring av strekningen Rv 7 Ørgenvika Lindelien i Buskerud. Rv 7 er en hovedsfartsåre fra Øst- til Vestlandet og til flere populære ferie og hyttedestinasjoner i Hallingdal. Statens vegvesen har i sitt handlingsprogram for riksveger 2014 2017 foreslått 46 mill. kr. til tiltak på en ca. 3,3 km lang strekning på Rv 7 mellom Ørgenvika og Lindelien, med bevilgningsår 2016 og 2017. Strekningen ligger i skillet mellom to kommuner, Krødsherad og Flå. Landskapet på siden av vegen er preget av høye skjæringer på østsiden av vegen og med fyllinger mot Krøderen på vestsiden av vegen. Dagens eksisterende veg er smal med varierende vegbredde på mellom 6 7 meter og har tydelig et stort behov for utbedring. Vegen har dårlig linjeføring med krappe kurver som gir dårlig sikt forbi høye fjellskjæringer hvor grøftene er smale. Trafikkmengden på Rv 7 varierer mye. På en vanlig ukedag kan trafikkmengden være forholdsvis lav, mens den øker betraktelig på utfartsdager i helger og ferier. Det er også forskjeller fra sommer til vinter på grunn av turist- og reiselivstrafikken som destinasjonene i Hallingdal og Hemsedal tiltrekker. Behov og mål Dagens strekning står i fare for å bli en ny ulykkesutsatt veg. I sør ved Ørgenvika har Rv7 høyere dimensjoneringsklasse og fartsgrense, som kan skape fremtidige trafikkfarlige situasjoner spesielt med tanke på møteulykker. I nord ved Lindelien har Rv 7 en kort strekning med midtdeler som også kan føre til trafikkfarlige situasjoner. Vegen er rasutsatt og har dårlig geometri. Hovedmålet med en utbedring av strekningen er å få en trafikksikker veg med en lik dimensjoneringsstandard på hele Rv 7 som også ivaretar en fremtidig økning i ÅDT og transportbehovet, spesielt på utfartsdager i helger og ferier. Alternativer Det er i denne oppgaven utredet og prosjektert to alternativer som kan erstatte alternativ 0 - dagens eksisterende veg. Alternativ 1, utbedring av eksisterende veg, er dimensjonert etter dimensjoneringsklasse U-H4 og følger dagens eksisterende veg gjennom på hele strekningen. På grunn av dimensjoneringsklassen og andre krav til dimensjonering har vegen fått flere omlegginger i kurvene. Det gjør at vegen får en bedre linjeføring og veggeometri som sikrer god sikt og bedre trafikksikkerhet. I alternativ 2, veg i dagen og tunnel, er det valgt å legge om vegen i tunnel forbi Miganberget før vegen igjen kommer inn på dagens eksisterende veg i kommuneskillet mellom Krødsherad og Flå kommune. Alternativ 2 er dimensjonert etter dimensjoneringsklasse U-H5 med midtdeler. Gjennom et litteraturstudie er det innhentet grunnlagsdata som har gitt premisser for hvor veglinjene kan plasseres i terrenget for å sikre en god optisk linjeføring, tilpasset terreng og landskapsbildet. Geologiske og geotekniske grunnforhold er også lagt til grunn for plassering av veglinjene. Dette har resultert i prosjekterte tegninger av de to alternativene med detaljeringsnivå for byggeplan. De to alternativene har deretter gjennomgått en systematisk analyse hvor de er sammenlignet mot alternativ 0, etter en forenklet metode basert på Statens vegvesens håndbok V712 Konsekvensanalyser (Statens vegvesen, 2014d). Tidlig i analysen ble det klart at ingen av de to alternativene er samfunnsøkonomisk lønnsomme. For å tilfredsstille behovet og målet til denne oppgaven kan ikke investeringskostnaden legges til grunn for utførelsen og man må isteden bevilge mer penger for å oppnå måloppnåelsen i prosjektet. Anbefaling I oppgaven er det kommet frem, til ut i fra resultatene av konsekvensanalysen og måloppnåelsen, at det anbefales bygging av alternativ 2, veg i dagen og tunnel. Alternativet er det konseptet som også tilfredsstiller prosjektutløsende behov. Med bakgrunn i geotekniske undersøkelser og geologiske forhold vil alternativ 1 være vanskelig å gjennomføre. Dermed kommer alternativ 2 mest fordelaktig ut selv om den er langt dyrere å bygge.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleUtbedring av Rv 7 Ørgenvika - Lindelien
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record