Kommunikative praksiser i visuelt orienterte klasserom: En studie av et tilrettelagt opplegg for døve lærerstudenter
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/243968Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den overordna målsettingen med denne studien er å undersøke læringsmiljøet for døve lærerstudenter som tar sin profesjonsutdanning ved et studium på en av landets høgskoler. Jeg søker kunnskap om hvordan tilrettelegging av studiet kan virke inn på studentenes læringsmiljø. Utover den organisatoriske tilretteleggingen for de døve lærerstudentene er jeg også interessert i å vite hva som skjer i klasserom der disse studentene deltar. Jeg ønsker å synliggjøre kommunikative praksiser i læringssituasjoner. Videre ser jeg på hvordan disse praksisene er med på å skape mening hos studentene og dermed kan bidra til å påvirke mulighetene for at studentene kan lære.
I lærerutdanningsfagene norsk tegnspråk og pedagogikk ser jeg på hvilke læringskontekster studentene opplever som mest relevante for egen læring, og på hvilke interaksjonsmønster som kjennetegner de ulike læringskontekstene. Empirien består av videoopptak av interaksjon i klasserommet med etterfølgende videointervju og gruppesamtaler med studenter, lærere og tolker. Min studie er forankret i en interaktiv og dialogisk læringsmodell. Jeg ser på læring både som en individuell prosess og som en sosial prosess der samspill mellom mennesker er helt sentralt. Menneskelige handlinger forstår jeg som handlinger som er situert i sosiale praksiser, der situasjon og det som omgir også har betydning for det som skjer. I den interaktive og dialogiske læringsmodellen er tenkning, kommunikasjon og fysiske handlinger situert i kontekster. Det å forstå koblingen mellom kontekstuelle vilkår, interaksjon og individuelle handlinger er noe av kjernepunktet i et sosiokulturelt perspektiv (Säljö 2000:130), og det er et sosiokulturelt perspektiv på læring som ligger til grunn for denne avhandlingen.