• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En komparativ analyse av tre lærebøker  : med fokus på sammensatte tekster

Valen, Camilla Renbjør
Master thesis
Thumbnail
View/Open
641340_FULLTEXT02.pdf (999.8Kb)
641340_FULLTEXT01.pdf (544.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/243943
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1323]
Abstract
Denne avhandlingen presenterer en komparativ analyse av tre lærebøker for den videregående skole. I 2006 ble Kunnskapsløftet innført som ny gjeldende læreplan. Dette førte til mange endringer i læreplanene, blant annet innføringen av sammensatte tekster. Sammensatte tekster er i læreplanen likestilt med de tre andre hovedområdene muntlige tekster, skriftlige tekster og språk og kultur. I hovedområdet defineres sammensatte tekster som en type tekst som viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk.

Hovedfokuset for denne oppgaven er å finne ut hvordan de tre lærebøkene fremstiller det nye hovedområdet sammensatte tekster, og om de er i tråd med det utvidede tekstbegrepet man finner i læreplanen. For å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet fire analysespørsmål. Jeg vil se nærmere på lærebøkenes definisjon av begrepet sammensatte tekster, disposisjon og organisering, bilder og illustrasjoner og oppgaver knyttet til sammensatte tekster. Deretter kan jeg gjøre en komparativ analyse av lærebøkene. Utvalget av lærebøker er ikke representativt, men det kan gi en pekepinn på om lærebøkene er i tråd med et av læreplanens hovedområde.

Den komparative analysen viser at det er en del variasjon i fremstillingen av sammensatte tekster i de tre lærebøkene. Ettersom hovedområdet fortsatt er ganske nytt i den norske læreplanen, vil det være naturlig at lærebøkene ikke er optimale på alle analysepunkter ennå. Jeg håper imidlertid at denne analysen kan være et ledd i videreutviklingen av dette emnet i lærebøkene.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit