dc.contributor.advisor | Brumo, John | nb_NO |
dc.contributor.author | Sødermann, Marit Stubbe | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:08:04Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:08:04Z | |
dc.date.created | 2013-01-25 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 600619 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/243872 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om hvordan elevene i første året på videregående skole opplever skolehverdagen, i forhold til motivasjon for lesing og skriving i norskfaget. Jeg har intervjuet elever som har deltatt i prosjektet NyGIV og elever på studiespesialiserende utdanningsprogram, og spurt dem om forhold som har betydning for at læringsprosessen skal bli så optimal som mulig. En del av spørsmålene handler om trivsel, trygghet og relasjoner til medelever og lærere. Andre spørsmål dreier seg om betydningen av klassestørrelse, undervisningsmetoder, og bruk av pc i undervisningen. Jeg har også spurt dem om hva de liker å lese og skrive i norskfaget og på fritida. Jeg har til slutt spurt elevene hva de synes om NyGIV-prosjektet. Som tittelen antyder, så er det elevenes meninger og sitater som danner grunnlaget for denne masteroppgaven. Den inneholder derfor en rekke direkte elevsitater, som illustrerer elevenes opplevelse av skolehverdagen. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap | nb_NO |
dc.title | «Æ tør itj, æ gidde itj, men egentlig vil æ!»: Om NyGIV-elevers motivasjon for lesing og skriving i norskfaget i videregående skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 134 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap | nb_NO |