• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekfrastisk diktning. Tid, skrift og visuelle uttrykksformer i Frode Gryttens Rom ved havet, rom i byen (2007)

Hansen, Maja
Master thesis
Thumbnail
View/Open
475718_FULLTEXT01.pdf (678.4Kb)
475718_FULLTEXT02.pdf (394.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/243742
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1340]
Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg relasjonen mellom tid, tekst og visuelle yttrykksformer i Frode Gryttens novellesamling Rom ved havet, rom i byen (2007), og definerer boka som et ekfrastisk verk. Novellene er inspirert av ti malerier av den amerikanske maleren Edward Hopper, og disse er innlemma i samlinga, hvor hvert maleri introduserer ei novelle. Jeg analyserer hvordan forholdet mellom tekst og bilde framstilles både på det diegetiske og det metatekstuelle nivået, og viser hvordan Gryttens kontrastering og sammenligning av skrift og ulike former for bilder tilsammen utgjør et nyansert bilde av novellepersonenes melankolske tilværelse og nostalgiske forhold til fortida. Prosjektet mitt er tilknytta INLs forkningsprosjekt Transkulturell estetikk.

I første introduserer jeg prosjektet og problemstillinga mi, og gjør rede for hovedvinklinga i avhandlinga. I tillegg introduserer jeg de viktigste teoretikerne og hvilke av deres verk jeg viser til i analysa. I kapittel 2 analyserer jeg novella "Ekskursjon inn i filosofien", hvor jeg i hovedsak konsentrerer meg om novellas framstilling av uttrykksformene fotografi og maleri. I kapittel 3 analyserer jeg novella "Rom ved havet", og viser hvordan denne sammenligner tekst og fotografi, samt hvordan den tematiserer tid og personenes opplevelse av tid. I fjerde og siste kapittel oppsummerer jeg de viktigste poengene fra den øvrige analysa og nyanserer disse ved å se dem i sammenheng med samlinga som helhet. Her viser jeg hvordan samspillet mellom tid, skrift, maleri og fotografi er meningsskapende i Rom i havet, rom i byen.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit