Multimodale naturfagstekster - En kvalitativ studie av elevers anvendelse av modaliteter i naturfaglige tekster
Master thesis
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3811]
Abstract
Denne studien ser på elevenes anvendelse av de ulike modalitetene i en naturfagstekst. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i læreplanfor Kunnskapsløftet fra 2006 og lesing i naturfag innebærer lesing av multimodale tekster.Studiens problemstilling har følgende formulering: Hvordan anvender elevene de ulike modalitetene i en naturfagstekst. For å belyse dette omhandler studiens forskningsspørsmål hvilken bevissthet elevene har til modalitetene, hvordan de anvender modalitetene ved lekse-og prøvelesing, og hvordan elevene anvender modalitetene som problemløsningsstrategier. For å besvare det overnevnte er det foretatt en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode for datainnsamlingen. Utvalget i denne studien består av åtte elever fra niende trinn, som kommer fra to forskjellige skoler. Seks av informantene kommer fra en skole der det fra kommunens side blir satset på lesing.I studien blir det tatt utgangspunkt i modalitetene verbaltekst, informasjonsboks, illustrasjoner og bilder. Det blir i studien diskutert mulige årsaker for resultatene, da det viser seg at noen av modalitetene blir anvendt i større grad enn andre. Vi ser videre påde ulike formene for samspill i en multimodal tekst, da dette ser ut til å ha en sammenheng med resultatene. De ulike formene for samspill er modal affordans, funksjonell spesialisering, funksjonell tyngde, multimodal kohesjon og multimodal redundans.I oppgaven vil det også bli diskutert anvendelsen av lesestrategier og hvordan dette kan påvirke elevenes lesing av multimodale tekster. Siden noen av informantene anvender BISON-blikket, er det denne lesestrategien som det vil bli tatt utgangspunkt i.Studiens resultater gir grunnlag for å konkludere med at elevene i hovedsakvelger å anvende verbalteksten fremfor de andre modalitetene. Likevel er det illustrasjonene informantene ser på først i et lærebokoppslag, mens informasjonsboksene blir rangert som viktigst av flertallet.