Best mulig forberedt - evaluering av simulatorbasert samtrening i intensiv sykepleie
Original version
35 p. NTNU i Ålesund, 2016Abstract
Hovedmålsettingen med prosjektet er at studenter som tar videreutdanning i intensiv sykepleie ved NTNU i Ålesund, skal bli bedre forberedt til praksis gjennom simulering og samtrening med intensivsykepleiere på sykehuset. Formålet med dette er at: 1) Studenter og praksisveiledere blir bedre kjent med hverandre, før studentene blir kastet ut i en hektisk hverdag i klinikken.2) Praksisfeltet vil kunne påvirke innholdet utdanningen med gode og relevante innspill til scenarier, slik at utdanningstilbyder lettere kan tilpasse utdanningen etter praksisfeltets behov. 3) Økt samarbeid og tilknytning mellom NTNU i Ålesund og praksisfeltet kan forberede studentgruppens praksiserfaring gjennom simulering og samtrening med praksisfeltet (intensivsykepleiere ved intensivseksjonen, Helse Møre og Romsdal HF deltar) i trygge og kontrollerte omgivelser. 4) Videre ønsker man at erfaringene fra dette pilotprosjektet brukes til å utvikle et undervisningsopplegg, som kan brukes videre til flere studieretninger innen sykepleie. Dette kan bidra til økt samtrening mellom praksisfelt og studenter. Fra helseforetaket/Intensivseksjonen ønsker man at prosjektet skal bidra til: 1) Kvalitetssikring og økt pasientsikkerhet, gjennom samtrening i et realistisk scenario. 2) Definering av ulike roller hos de involverte ved akutte/uavklarte pasientsituasjoner (på sikt skal helseforetaket utarbeide en ny prosedyre i EQS, dvs. foretakets elektroniske kvalitetssystem). 3) Økt læring og mestring gjennom samhandling mellom intensivsykepleiere/veiledere og studenter, i trygge omgivelser. 4) Fremtidig rekruttering av intensivsykepleiere til helseforetaket (studenter fra grunnutdanningen).