Elevers bruk og oppfatning av formler - En casestudie om fem 10.-trinnselevers bruk og oppfatning av formler knyttet til areal, omkrets og volum
Abstract
Målet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 10.-trinn bruker og oppfatter formler. Studien konsentrerer seg om formler for areal, omkrets og volum, og forsøker å besvare følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker og oppfatter fem 10.-trinnselever formler som inngår i geometrioppgaver om areal, omkrets og volum? I tillegg undersøkes hva som er til hinder for elevene med tanke på formler. Dette belyses ved å besvare underspørsmålet: Hvilke aspekter ved formler utgjør hindringer for 10.-trinnselever i deres løsning av geometrioppgaver? Svarene på forskningsspørsmålene er søkt gjennom et kvalitativt forskningsdesign, en casestudie med 17 informanter på 10.-trinn ved en ungdomsskole i Trondheimsområdet.
Metodene som er brukt for å besvare forskningsspørsmålene er innsamling av 17 elevers besvarelser på oppgaver som omhandler bruk av formler for areal, omkrets og volum, samt intervjuer med fem av disse elevene. I intervjuene diskuteres elevenes besvarelser på geometrioppgavene, hvor de forklarer hvordan de har tenkt, og hva som eventuelt stopper dem fra å komme videre med løsningen.
Studien viser at noen elever har en prosessoppfatning av formler, mens andre har en objektoppfatning. En prosessoppfatning innebærer blant annet å anvende formler som oppskrifter, hvor man setter inn tall og får ut tall som svar. Et av studiens resultater er at elevene som har en prosessoppfatning av formler blir forhindret i å komme til en endelig konklusjon i komplekse oppgaver, gjennom manglende evne til å kombinere opplysningene som gis i oppgaven. Prosessoppfatningen gir seg også til kjenne gjennom et ønske om å sette inn tall, som studien viser at utgjør en hindring for elevene. Studien viser at elevenes begrepsbilde av formler er begrenset, og vanskeliggjør å gjenkjenne en formel, avgjøre om et uttrykk er en formel, og å assosiere begreper med formeluttrykk. Dette påvirker elevenes forventninger til svaret på oppgaver, og dermed løsningsprosessen. Videre viser studien at brøk og parenteser i formeluttrykk er hindringer for elevene med tanke på å manipulere formler.