Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamlo, Siri Husa
dc.date.accessioned2017-02-14T11:58:40Z
dc.date.available2017-02-14T11:58:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430716
dc.description.abstractInternasjonalisering av utdanning er et nasjonalt mål og et virkemiddel for å fremme økt kvalitet og relevans i norsk utdanning. Relevant utdanning av høy kvalitet og arbeidstakere med internasjonal kunnskap og erfaring vil være etterspurt i fremtiden og avgjørende for å imøtekomme den globale utviklingen. I denne masterstudien undersøker jeg problemstillingen: Hvordan kan internasjonalisering gjennom studentmobilitet bidra til profesjonsutvikling av yrkesfaglærerstudenter? Deltakerne i studien er fire yrkesfaglærerstudenter fra den treårige yrkesfaglærerutdanningen som har hatt skolepraksis og / eller yrkespraksis i et annet land i Europa. Formålet med studien er å utforske hvordan deres erfaringer kan bidra i deres profesjonsutvikling som fremtidige yrkesfaglærere. Studien har en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming og dataene er samlet inn gjennom fire gruppeintervju, fire individuelle intervju og 14 logger. Jeg har brukt Vivi Nilssens prinsipper for koding og kategorisering i den kvalitative analyseprosessen av datamaterialet. Gjennom analysearbeidet trådte fire hovedkategorier frem som sentrale funn: kommunikasjoner mer enn ord, yrkesutøvelse i en fremmed kultur, rollen som fremtidig yrkesfaglærer og refleksjon over egenutvikling. Erfaringene er individuelle og gir et utgangspunkt for å si at internasjonalisering gjennom studentmobilitet har gitt studentene, verdifulle erfaringer som de tar med seg videre i utøvelsen av eget yrke, som medmenneske og fremtidig yrkesfaglærer. Ifølge Forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13 skal studenten ha yrkesfaglig kompetanse, pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse, yrkesetisk kompetanse, relasjonskompetanse- samhandling og kommunikasjon og utviklings- og endringskompetanse. Det kreves dermed en sammensatt kompetanse for å utvikle seg til en profesjonell yrkesfaglærer. Funnene i min studie viser at yrkesfaglærerstudentene har utviklet sin kompetanse innenfor alle disse ulike kompetanseområdene. Ut fra min studie kan jeg si at internasjonalisering gjennom studentmobilitet kan bidra til både personlig og profesjonell utvikling ut fra yrkesfaglærerstudentenes individuelle kompetanseprofil.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleInternasjonalisering gjennom studentmobilitet - En kvalitativ studie av yrkesfaglærerstudenters erfaringer med praksis i utlandetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel