• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internasjonalisering gjennom studentmobilitet - En kvalitativ studie av yrkesfaglærerstudenters erfaringer med praksis i utlandet

Ramlo, Siri Husa
Master thesis
View/Open
Ramlo, Siri H..pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2430716
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1405]
Abstract
Internasjonalisering av utdanning er et nasjonalt mål og et virkemiddel for å fremme økt kvalitet og relevans i norsk utdanning. Relevant utdanning av høy kvalitet og arbeidstakere med internasjonal kunnskap og erfaring vil være etterspurt i fremtiden og avgjørende for å imøtekomme den globale utviklingen.

I denne masterstudien undersøker jeg problemstillingen: Hvordan kan internasjonalisering gjennom studentmobilitet bidra til profesjonsutvikling av yrkesfaglærerstudenter? Deltakerne i studien er fire yrkesfaglærerstudenter fra den treårige yrkesfaglærerutdanningen som har hatt skolepraksis og / eller yrkespraksis i et annet land i Europa. Formålet med studien er å utforske hvordan deres erfaringer kan bidra i deres profesjonsutvikling som fremtidige yrkesfaglærere.

Studien har en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming og dataene er samlet inn gjennom fire gruppeintervju, fire individuelle intervju og 14 logger. Jeg har brukt Vivi Nilssens prinsipper for koding og kategorisering i den kvalitative analyseprosessen av datamaterialet. Gjennom analysearbeidet trådte fire hovedkategorier frem som sentrale funn: kommunikasjoner mer enn ord, yrkesutøvelse i en fremmed kultur, rollen som fremtidig yrkesfaglærer og refleksjon over egenutvikling. Erfaringene er individuelle og gir et utgangspunkt for å si at internasjonalisering gjennom studentmobilitet har gitt studentene, verdifulle erfaringer som de tar med seg videre i utøvelsen av eget yrke, som medmenneske og fremtidig yrkesfaglærer.

Ifølge Forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13 skal studenten ha yrkesfaglig kompetanse, pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse, yrkesetisk kompetanse, relasjonskompetanse- samhandling og kommunikasjon og utviklings- og endringskompetanse. Det kreves dermed en sammensatt kompetanse for å utvikle seg til en profesjonell yrkesfaglærer. Funnene i min studie viser at yrkesfaglærerstudentene har utviklet sin kompetanse innenfor alle disse ulike kompetanseområdene. Ut fra min studie kan jeg si at internasjonalisering gjennom studentmobilitet kan bidra til både personlig og profesjonell utvikling ut fra yrkesfaglærerstudentenes individuelle kompetanseprofil.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit