Blar i Institutt for internasjonal forretningsdrift på tittel
Viser treff 265-284 av 453
-
Machine Translation in Low-Resource Languages by an Adversarial Neural Network
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Existing Sequence-to-Sequence (Seq2Seq) Neural Machine Translation (NMT) shows strong capability with High-Resource Languages (HRLs). However, this approach poses serious challenges when processing Low-Resource Languages ... -
Macroplastic in Soil and Peat. A Case Study from the Remote Islands of Mausund and Froan Landscape Conservation Area, Norway; Implications for Coastal Cleanups and Biodiversity
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Marine plastic litter is ubiquitous and knowledge about its impact on coasts, open waters, the deep-sea, and the biota found in those habitats is increasing. However, studies of how it affects terrestrial environments such ... -
Managing Business Relationships in Turbulent Environments to Achieve Resilience: A Case Study on Norwegian Firms Selling to African Markets
(Master thesis, 2023)Mange globale forretningsfirmaer fra vestlige land engasjerer seg i økende grad med fremvoksende markeder. Disse markedene er imidlertid ofte preget av turbulente forretningsmiljøer, noe som kan utgjøre utfordringer for ... -
Managing trust and control when offshoring information systems development projects by adjusting project goals
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article presents a study of two projects focusing on the relationships of two Nordic clients with suppliers in low-cost countries. It explores the interplay between trust and control when offshoring information systems ... -
Manufacturing backsourcing: a case study of a company's process framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study is to examine the backsourcing process. Based on previous research and lessons learned from a case study of a supplier of maritime equipment in a Scandinavian cluster, important drivers, activities ... -
Markedsføring, modeller og makt i norsk dagligvarehandel: fra kjøpmannen på hjørnet til tre store handelshus
(Chapter, 2019)Dette bokkapitlet viser endringer som har skjedd i markedsføringskanalene for dagligvarer i Norge i perioden 1953–2017. Tre problemstillinger belyses: (1) Har antall detaljvareutsalg blitt redusert i løpet av perioden i ... -
Market integration between wild and farmed seabream and seabass in Spain
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Gilthead seabream (Sparus aurata) and European seabass (Dicentrarchus labrax) production from aquaculture has been increasing since the 1990s. Nowadays, about 95% of their production comes from aquaculture. In this study, ... -
Market integration between wild and farmed species in Spain
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Market integration occurs when prices among different locations or related goods follow similar patterns over time. Current knowledge on market integration between aquaculture and wild-caught fish is based on a small number ... -
Measuring impact through experimental design in entrepreneurship education: A literature review and research agenda
(Journal article; Peer reviewed, 2018)True experimental design and quasi-experimental design are considered to be rigorous research designs appropriate for assessing the impact of pedagogical interventions. This study explores the extent and application of ... -
Measuring potential rents in the North Sea herring fishery
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper assesses the potential for rent generation in the North Sea herring fishery. The assessment distinguishes between rents and intra-marginal profits—the sum of which constitutes variable profits in the fishery. A ... -
Medarbeiderdrevet innovasjon i norsk oppdrettsnæring
(Bachelor thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) påvirker ansattes prestasjoner, jobbtilfredshet og sykefravær. Videre ønsker gruppen også å finne ut hvordan bedrifter i den norske ... -
Merkebevissthet og Merkekjennskap - Sentrale temaer for forbrukernes valgprosess
(Bachelor thesis, 2021)Oppgavens hovedfokus ble valgt med bakgrunn i Sibelias egne bekymringer rundt deres synlighet i markedet og forbrukernes kjennskap til deres merke og merkevare. Temaer som merkebevissthet, merkeverdi og merkekjennskap står ... -
Merkevarebygging gjennom sosiale medier
(Bachelor thesis, 2021)Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i å bygge opp en merkevare på sosiale medier basert på assosiasjoner. Bakgrunnen for valg av tema er en kombinasjon av våre interesser for merkevarebygging, sosiale medier og Ålesund sentrum ... -
Merkevarebygging og sosiale medier- casestudie
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven har som hensikt å kartlegge hvilken rolle sosiale medier spiller for merkevarebyggingen til bedrifter. Sosiale medier er i stadig utvikling, og benyttes både privat og i jobbsammenheng. I tillegg har ... -
Merkevaren TAFJORD - Merkebevissthet for neste generasjons forbrukere
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven ønsker vi å utforske problemstillingen “Hvordan kan TAFJORD skape merkebevissthet til unge i alderen 18-25?”. For å skape et fundament både teoretisk og metodisk har vi opprettet 4 forskningsspørsmål ... -
Mersalg i fysiske butikker og nettbutikker
(Bachelor thesis, 2016)Hensikten med denne oppgaven var å finne ut om en selger i en fysisk butikk kan påvirke til større og flere salg i forhold til en nettbutikk. Hos en fysisk butikk har vi en fysisk selger som viser kunden ulike produkter ... -
Methodology for open innovation collaborations between acdemia and cultural heritage organisation PR3A1
(Research report, 2023) -
Mobile banking services adoption in Pakistan: are there gender differences?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Purpose The purpose of this paper is to provide a comprehensive insight into the deciding factors affecting an individual’s intention to adopt mobile banking (m-banking) services in Pakistan. Design/methodology/approach A ... -
Mobile money as a driver of digital financial inclusion
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Meeting the mobile money needs of the less privileged in developing and emerging markets opens up enormous possibilities for banks and newly emerged financial-technology firms. Many consider mobile money services a separate ... -
Modeling Bond Spreads and Credit Default Risk in the Norwegian Financial Market Using Structural Credit Default Models
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study, we examine the credit risk of banking bonds. We apply two option-based credit default models originally derived by Merton and Black and Cox, with the aim of producing objective credit ratings and credit ...