Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOstnes, Runar
dc.contributor.authorOsnes, Maria
dc.contributor.authorSchjelderup, Stine Kamilla Kvalsvik
dc.contributor.authorHolstad, Martinus Muren
dc.date.accessioned2016-10-25T12:00:08Z
dc.date.available2016-10-25T12:00:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2417501
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om mannskapets behov og tilbud om oppfølging etter en krisesituasjon. Problemstillingen for gruppens oppgave er: Er det tilstrekkelig oppfølging av mannskap etter en krisesituasjon? Med spesiell tanke på hvilken type oppfølging som blir tilbudt mannskapet og hvilke krav er det til oppfølging etter en hendelse som var krevende for personene som opplevde den.nb_NO
dc.description.abstractI begynnelsen av oppgaven tar gruppen for seg definisjon av uttrykk som blir brukt i krevende situasjoner, eller kriser. Gruppen har valgt å ta med et par eksempler som blir betegnet som kriser i norsk historie de siste 30 årene, disse vil også kort beskrevet i tillegg til tiltakene som ble gjort i etterkant av hver ulykke.nb_NO
dc.description.abstractGruppen beskriver relevant regelverk, funn av prosedyrer og retningslinjer i kapittel 3 og 4. I kapittel 5 beskriver gruppen tre rederier som driver med lignende operasjoner, disse har bidratt til oppgaven ved å gi gruppen tilgang til deres prosedyrer for håndtering av en krisesituasjon og sykemeldt mannskap. Rederiene er anonymiserte og gruppen beskriver prosedyrene med egne, nøyaktige, tolkninger og sammenligner de med det som er blitt gjort av funn av regelverk og retningslinjer. De tre rederiene har ulik erfaring med krisesituasjoner, men gruppen så ikke på dette som noe negativt for oppgavens besvarelse.nb_NO
dc.description.abstractI kapittel 7 gir gruppen sin konklusjon basert på funnene presentert i oppgaven. Det viktigste funnet i oppgaven er at samtlige rederi mangler klare prosedyrer for psykososial oppfølging etter en krisesituasjon. Helsedirektoratet har gjennomført flere forskninger og kommet frem til at oppfølging av rammede etter en traumatiserende hendelse er nødvendig.nb_NO
dc.description.abstractFor å innhente informasjon og bakgrunnsstoff har gruppen brukt litteratur, nettsider, oppslagsverk og vært i kontakt med relevante personer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectKrisesituasjonnb_NO
dc.subjectMannskapnb_NO
dc.subjectPsykososialnb_NO
dc.subjectOppfølgingnb_NO
dc.titleOppfølging av mannskap etter en krisesituasjon.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263nb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge