Oppfølging av mannskap etter en krisesituasjon.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2417501Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om mannskapets behov og tilbud om oppfølging etter en krisesituasjon. Problemstillingen for gruppens oppgave er: Er det tilstrekkelig oppfølging av mannskap etter en krisesituasjon? Med spesiell tanke på hvilken type oppfølging som blir tilbudt mannskapet og hvilke krav er det til oppfølging etter en hendelse som var krevende for personene som opplevde den. I begynnelsen av oppgaven tar gruppen for seg definisjon av uttrykk som blir brukt i krevende situasjoner, eller kriser. Gruppen har valgt å ta med et par eksempler som blir betegnet som kriser i norsk historie de siste 30 årene, disse vil også kort beskrevet i tillegg til tiltakene som ble gjort i etterkant av hver ulykke. Gruppen beskriver relevant regelverk, funn av prosedyrer og retningslinjer i kapittel 3 og 4. I kapittel 5 beskriver gruppen tre rederier som driver med lignende operasjoner, disse har bidratt til oppgaven ved å gi gruppen tilgang til deres prosedyrer for håndtering av en krisesituasjon og sykemeldt mannskap. Rederiene er anonymiserte og gruppen beskriver prosedyrene med egne, nøyaktige, tolkninger og sammenligner de med det som er blitt gjort av funn av regelverk og retningslinjer. De tre rederiene har ulik erfaring med krisesituasjoner, men gruppen så ikke på dette som noe negativt for oppgavens besvarelse. I kapittel 7 gir gruppen sin konklusjon basert på funnene presentert i oppgaven. Det viktigste funnet i oppgaven er at samtlige rederi mangler klare prosedyrer for psykososial oppfølging etter en krisesituasjon. Helsedirektoratet har gjennomført flere forskninger og kommet frem til at oppfølging av rammede etter en traumatiserende hendelse er nødvendig. For å innhente informasjon og bakgrunnsstoff har gruppen brukt litteratur, nettsider, oppslagsverk og vært i kontakt med relevante personer.