Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHestbek, Tine Arntzen
dc.contributor.authorNilssen, Tom Eirik
dc.date.accessioned2016-10-19T09:19:51Z
dc.date.available2016-10-19T09:19:51Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416309
dc.description.abstractI min oppgave har jeg valgt et tema som fokuserer på veiledning for yrkesutdanningsvalg. Ideen var at elevmedvirkning, yrkeserfaring og veiledning skulle gi elevene et bedre grunnlag for sine yrkesutdanningsvalg. Studiet legger opp til en forståelse for hvordan prosjektarbeidsmetoden kan gi elevene en demokratisk medbestemmelse for eget valg til yrkesutdanning, og i hvilken grad denne metoden kan gi eleven muligheter til å ta et valg ut fra personens egeninteresse, og eller om metoden kan gi eleven andre ideer og kunnskaper om videre utdanning. Den overordnede hensikten med studien er å bidra til en bærekraftig utvikling i eget fagområde og yrkesopplæringen i eget Vg1. Studiet benytter en kvalitativ empirisk tilnærming, og innhenting av data har foregått gjennom aksjonsforskning. Utvalget besto av 15 elever ved en yrkesfaglig studieretning i en videregående skole i Nordland. For å analysere innsamlet data (gruppelogger, elev- og observasjonslogger, produktresultater og vurderingssamtaler i etterkant), ble det benyttet en meningsbærende analyse og vektlegging av meningsenheter i funnene. Ut fra resultatene fra dataanalysene ga denne aksjonsforskningen noen konkrete endringer i elevenes yrkesvalg. To av 15 elever endrer yrkesvalg innenfor utdanningsprogrammet ut fra opprinnelig egeninteresse. De ble kritiske til sine egne forhåndsvalg og ønsket å gjøre omvalg. En av elevene endret utdanningsprogram. 12 av 15 tar valg ut fra opprinnelig egeninteresse, selv om noen av disse ikke prøvde seg ut i bedrift. De var fortsatt like interessert i yrket etter prosjektarbeidet. Andre funn i denne forskningen indikerer at elevene, gjennom deltakelse i et autentisk miljø, fikk økt interesse for fagspesifikke tema. Dette bidro til en bedre forståelse for kunnskapskravene innenfor yrket, enn når skoleopplæringen før praksis vektla denne kunnskapen som nødvendig å lære. Det vil si at elevene gjennom erfaring i praksis fikk en forståelse for hva de manglet av kunnskaper for å kunne kommunisere og utføre arbeidsoppgaver sammen med kompetente fagfolk, og dette bidro til en økt interesse for teorifagene i skolen i etterkant. Aktivitet og praksis alene synes imidlertid ikke å være tilstrekkelig. Det er i samhandling og refleksjon, elevene blir bevisste sine interesser, og hvilken kompetanse som kreves. Resultatene fra dette aksjonsforskningsprosjektet indikerer at yrkesveiledningen bør legge til rette for at elevene får møte yrket, i yrkets rette miljø, så tidlig som mulig i en kombinasjon med refleksjonsoppgaver/samtaler. Ved et slikt prosjekt vil en ivareta de aller fleste elevers 4 interesser og en får en målrettet opplæring gjennom samarbeid med næringslivet for en mer relevant yrkesutdanningsveiledning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectAksjonsforskningnb_NO
dc.subjectYrkesveiledningnb_NO
dc.subjectYrkesdidaktikknb_NO
dc.subjectProsjektarbeidsmetodennb_NO
dc.subjectElevmedvirkningnb_NO
dc.subjectUtdanningsvalgnb_NO
dc.subjectBygg og anleggsteknikknb_NO
dc.subjectDemokratinb_NO
dc.subjectMedbestemmelsenb_NO
dc.subjectYrkesvalgnb_NO
dc.titleYrkesvalg, fra drøm til virkelighet! - Et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til yrkesveiledning basert på prosjektarbeidsmetodennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel