Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLetnes, Mari-Ann
dc.contributor.authorLande, Anne Cathrine
dc.date.accessioned2016-10-19T09:11:27Z
dc.date.available2016-10-19T09:11:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416296
dc.description.abstractMasteroppgaven Se med blyanten. Røre med blikket. Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museum har til hensikt å studere hva som karakteriserer en kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et kunstmuseum. Gjennom studien søkes det etter svar på noen didaktiske aspekter som: Hvordan møter formidler barnehagebarn i et kunstmuseum? Hva karakteriserer kunstmøtet som helhet? Hvilke gjennomgående didaktiske valg kommer til syne i en kunstdidaktisk praksis? Hvilke intensjoner jobber formidler ut ifra i sin kunstdidaktiske praksis? For å finne svar på disse spørsmålene, er studien gjennomført med en etnografisk metodologi. Studien er en etnografisk enkeltcasestudie der kunstmøtet er casen som blir studert. Empirien er utarbeidet gjennom observasjon og refleksjonssamtale, og har gjennomgått en narrativ analyse. Studien har vist at den kunstdidaktiske praksisen kan karakteriseres ut fra tre kunstpedagogiske orienteringer: kunstorientert, opplevelsesorientert og relasjonsorientert kunstpedagogikk. Den kunstdidaktiske praksisen i et kunstmøte med barnehagebarn er ikke statisk innenfor en orientering, men beveger seg mellom disse tre. Forskningen som er gjennomført i denne studien viser at teorien om de tre kunstpedagogiske orienteringene ikke er tilstrekkelig dekkende for praksisen. Som konsekvens er den kunstdidaktiske teorirammen videreutviklet i denne studien for å gi en mer presis beskrivelse av hvilken kunstdidaktisk praksis som karakteriserer kunstmøter med barnehagebarn. De abstrakte begrepene relasjonsbasert, medskapende og refleksiv kunstdidaktikk danner grunnlaget for oppgavens teorigenerering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSe med blyanten. Røre med blikket. - Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel