Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKongshaug, Arnhild
dc.contributor.advisorHunstad, Ingunn Klauset
dc.contributor.authorDarjee, Sushila
dc.contributor.authorJohnsen, Lina Serine
dc.date.accessioned2016-10-14T11:58:56Z
dc.date.available2016-10-14T11:58:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2415239
dc.description.abstractBakgrunn: I de senere år har innvandring til Norge økt, noe som har gitt oss et bredere kulturelt mangfold. Dette fører til at fremmedkulturelle blir en økt pasientgruppe i det norske helsevesenet. Sykepleieren har en viktig funksjon med å ivareta fremmedkulturelle pasienter og gi dem tilpasset helse og omsorgstjenester på lik linje med resten av befolkningen (Hansen 2014, s 17). Utfordringer knyttet til språk og kulturforståelse kan medføre at denne gruppen får et dårligere helsetilbud enn den øvrige befolkningen.nb_NO
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med studien er å finne ut hva de nyere forskningene sier om hvordan sykepleiere kan fremme kommunikasjonen i møte med fremmedkulturelle pasienter i helsetjenesten.nb_NO
dc.description.abstractMetode: Dette er en systematisk litteraturstudie, der åtte nyere forskningsstudier ble analysert. Relevante funn ble trykket ut for å finne svar på oppgavens problemstilling. De inkluderte studiene ble funnet gjennom søk i databasene Cinahl Complete, PubMed, Oria og Google Scholar.nb_NO
dc.description.abstractResultat: Fire hovedkategorier ble brukt for å belyse hvordan sykepleiere kan fremme kommunikasjonen i møte med fremmedkulturelle pasienter i helsetjenesten; sykepleiers kulturell kompetanse, bruk av tolk, kommunikasjonsstrategier og tid som faktor for å fremme kommunikasjon i helsetjenesten. Sykepleiere erfarte et pasienter med annen kulturell bakgrunn kan oppleve dårligere kvalitet på sykepleien selv om de utfører prosedyrer riktig. Dette kan skyldes kommunikasjonsbarriere og mangel på kulturell kompetanse.nb_NO
dc.description.abstractKonklusjon: For å sikre at fremmedkulturelle pasienter får likeverdige helsetjenester som den øvrige befolkningen, må sykepleiefaget tilføres økt kulturell kompetanse. Kommunikasjon via tolk gir bedre og sikrere behandling og større pasienttilfredshet. Sykepleiere kan ta i bruk kreative strategier for å fremme kommunikasjonen, som nonverbal kommunikasjon og bildebøker.nb_NO
dc.description.abstractNøkkelord: sykepleie, fremmedspråklige, kommunikasjonsbarrierer, tolk, helsetjenestennb_NO
dc.description.abstract***nb_NO
dc.description.abstractBackground: Immigration to Norway has increased in recent years, which has given us a broader cultural diversity. This leads to growing patient groups in the Norwegian healthcare system. Nurses encounter more often foreign cultural patients in their daily work. Nurses have an important function to provide foreign cultural patients healthcare on an equal basis with rest of the population (Hansen 2014, p 17). Challenges related to language and culture may cause poor health service among the foreign cultural patients.nb_NO
dc.description.abstractPurpose: The purpose of the study is to find out what recent researches say about how nurses can promote communication with foreign cultural patients in healthcare.nb_NO
dc.description.abstractMethod: This is a systematic literature review, where eight recent research studies were analyzed. Relevant findings were pointed out to find answers to the chosen topic. The included studies were found through searches in the databases Cinahl Complete, PubMed, Oria and Google Scholar.nb_NO
dc.description.abstractResults: Four major categories were used to illuminate how nurses can promote communication in interaction with foreign cultural patients in healthcare; nurse's cultural competence, use of professional interpreter, communication strategies and time as a factor to promote communication in healthcare. Nurses found out that patients with different cultural background can experience poor quality of nursing even though they perform procedure correctly. This is due to communication barrier and lack of culture competence.nb_NO
dc.description.abstractConclusion: Cultural competence in nursing is an important factor to ensure that foreign cultural patients receive healthcare on an equal basis with rest of the population. Communication via an interpreter provides safer treatment and good patient satisfaction. Nurses can use creative strategies to promote communication in interaction with foreign-language-speaking patients in healthcare, for instance non-verbal communication and picture books.nb_NO
dc.description.abstractKeywords: nursing, foreign- language- speaking patients, communication barriers, interpreter, healthcare.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectFremmedspråklignb_NO
dc.subjectPasienternb_NO
dc.subjectKommunikasjonnb_NO
dc.subjectSykepleiernb_NO
dc.titleKommunikasjon i møte med fremmedkulturelle pasienter i helsetjenesten.nb_NO
dc.title.alternativeCommunication with foreign cultural patients in healthcare.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO
dc.source.pagenumber51nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge